tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Utrikes

Varuhusen stängdes – men Ikeas ryska gallerior förblir öppna

Publicerad: 4 januari 2023, 09:44

Ikea-koncernen har 14 gallerior i Ryssland under namnet Mega som fortsatt håller öppet.

Foto: Arkivbild

Ikea stängde sina varuhus i Ryssland efter invasionen av Ukraina. Men i Ikea-sfärens 14 Mega-gallerior pågår kommersen för fullt, skriver Dagens industri.

Ämnen i artikeln:

Ikea

Annika Wilhelmson

annika.wilhelmson@bonniernews.se


Den 3 mars meddelade Ikea att man pausar sin verksamhet i Ryssland samt stoppar import och export med landet, vilket redan då kritiserades som ett senfärdigt beslut.

Men medan varuhusen står stängda är 14 gallerior som Ikea driver under namnet Mega fortfarande öppna, skriver Dagens industri. Galleriorna finns i 11 ryska städer, tre finns i Moskva och två i St Petersburg. Mega-galleriorna är marknadsetta i Ryssland, med cirka 200 butiker per galleria och fler 250 miljoner besökare årligen.

Ingka Centers, bolaget som driver galleriorna, har nekat tidningen intervju och mejlledes svarat att ”Mega-galleriorna förblir öppna för att försäkra att de många människorna har tillgång till saker de behöver, inklusive kläder, mat, livsmedel samt apoteksvaror.”

Men på de hemsidor som Di granskat är det inga basvaror som lyfts fram utan västerländska klädmärken som Levi’s, Massimo Dutti och Armani.

Hur mycket galleriorna omsätter eller genererar i vinst offentliggörs inte av Ikea-sfären. Det senaste räkenskapsåret, september 2021–augusti 2022, omsatte koncernen Ingka Group drygt 467 miljarder kronor varav merparten, 439 miljarder kronor, kommer från Ikea-varuhusen. Hur resten fördelar sig mellan Ingka Centers och Ingka Investments håller moderbolaget för sig själv.

Detaljhandelsstrategen Magnus Ohlsson ger inte mycket för Ingka Centers förklaring utan säger till tidningen att det inte finns några ”etiska grunder i att göra affärer i eller med Ryssland över huvud taget”. Han tror att framtidens dom mot Ikeas varumärke kommer att bli hård och drar en parallell till historiens dom över företag som bedrev verksamhet i Tyskland under naziregimen.

– Hade man bedrivit ett shoppingcenter i Berlin 1942 och påstått att man gjorde det av andra skäl än att tjäna pengar, hade man inte kommit undan med det några år senare.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev