Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utrikes

Nytt rekord på kinesisk köpfest: ”Reflekterar den dynamiska konsumentekonomin”

Publicerad: 12 november 2021, 07:38

Yang Guang, Vice President at Alibaba Group

Kinesiska köpfesten 11.11 som avslutas med den såkallade Singles Day omsatte i år 736 miljarder kronor. Enligt arrangören Alibaba speglar tillväxten styrkan i den kinesiska privatekonomin.


Ämnen i artikeln:

MarknadsplatsE-handelAlibaba

Under den 11 dagar långa festivalen deltog i år cirka 290 000 varumärken, varav 70 000 för första gången.

11.11 omsatte i år motsvarande 736 miljarder kronor, vilket slår fjolårets rekord på 600 miljarder, skriver TT.

2 000 av varumärkena marknadsförde produkter med en officiell Green Product-certifiering i en särskild grön portal på den kinesiska jätteplattformen Tmall som inrättats för att uppmärksamma årets tema som var ”hållbarhet och socialt ansvar”.

Årets festival blev även ett stort steg fram Alibabas självkörande fordon Xiamonlv som levererade över en miljon paket.

– Under årets 11.11 har vi levererat stadig och god tillväxt, vilket reflekterar den dynamiska kinesiska konsumentekonomin. Vi kunde också använda kraften i 11.11 som en plattform för att uppfylla vårt sociala ansvar. Årets kampanj är en viktig milstolpe för oss och vårt arbete för att skapa en hållbar framtid, säger Yang Guang, direktör för Alibaba Group.

Shoppingfestivalen 11.11  grundades 2009. Det året deltog 27 varumärken. Singles Day infaller årligen den 11/11 och uppges vara världens största shoppingdag.
Fenomenet anammades 2017 av svenska kedjor, däribland Elgiganten.

 

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev