Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utrikes

Lekfullt i flaggskeppet när Estée Edit vill nå den kräsna generationen

Publicerad: 29 juni 2017, 07:53

För att locka den kräsna millenniegenerationen krävs mer. När anrika Estée Lauder ville nå en yngre kundgrupp med sitt nya varumärke Estée Edit skapade företaget ett skyltfönster i centrala London. Här ska kunden först leka – sedan handla.


Ämnen i artikeln:

AccessoarerButikskoncept

När Estée Lauder bestämde sig för att ge sin nykomling Estée Edit en tydligare plattform i form av en fysisk butik föll valet på Carnaby Street, betraktat som en av de mer hippa shoppinggatorna i London.

– Det här är det bästa läget i hela London, säger Kirsten Thies, digital chef hos Estée Lauder, när Market träffar henne i butiken.

TOPPLÄGE I LONDON. ”Det handlar om att visa upp varumärket”, säger Kirsten Theis.

Carnaby Street attraherar den kundgrupp som företaget vill nå med Estée Edit, den kräsna milleniegenerationen.

Varumärket bygger på lekfullhet, något som också blev ett mantra när butiksmiljön byggdes upp.

– Det gav oss möjlighet att tänka utanför boxen, säger Kirsten Thies.

Upplevelsen står i fokus.

– För oss handlar det här inte bara om att sälja fler av våra produkter, det handlar om att visa upp varumärket, säger Kirsten Thies medan hon visar runt i butiken.

Bildspel: Så är Estée Edit lekfulla i butik

DIGITALA SKÄRMAR. Visar inlägg från sociala medier som andra skrivit om produkterna.

RÖRLIG BILD.I butiken kan kunden ta del av filmer som visar hur de olika skönhetsprodukterna används.

TESTA SJÄLV. Mitt i butiken finns sminkbord där kunden själv kan prova produkterna. Lekfullhet är temat här.

BEHANDLINGAR. Butiken erbjuder olika behandlingar på plats. Erbjudandena visas på skärmar. Den som vill kan bli sminkad av personalen.

KUNDEVENT. Butiken används även som arena för olika händelser.

FLERA SPRÅK. För den som inte har engelska som modersmål finns en skärm där kunden kan läsa om produkterna på en rad olika språk. Många turister rör sig i området.

SELFIESPEGEL. Efter att ha testat en produkt kan kunden spegla sig och samtidigt ta en selfie som kan delas med vänner i sociala medier. Har de tur dyker bilden även upp i butikens flöde.

ÖKADE SNITTKÖP. Kunderna köper ofta mer än de tänkt sig.

Vid sminkbord mitt i butiken kan kunden själv testa produkterna, vill man sedan dela upplevelsen med sina vänner i sociala medier finns verktyg för det.

Vill man inte sminka sig själv kan personalen lägga en make up på kunden. Rörlig bild används flitigt liksom rekommendationer från andra kunder.

Estée Lauder vill att kunderna engagerar sig, testar produkter, sprider inlägg på Instagram. Butiken har gott om personal som är redo att hjälpa till.

– I början var folk lite blyga men efterhand började de ställa frågor och vågade testa, säger Kristen Thies.

Varumärkesbyggande är en viktig del i butikssatsningen. Men när besökarna väl upplever Estée Edit spenderar de mer pengar menar hon.

– Snittköpen är högre på grund av att kunderna köper mer än de tänkt sig efter att de fått uppleva varumärket.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AccessoarerButikskoncept

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev