Utrikes
Julhandeln i USA ökar rejält – stor comeback för klädesbranschen
Publicerad: 27 december 2021, 09:04
Försäljningen ökar både i butiker och på nätet – medan klädesförsäljningen rusar.
Ämnen i artikeln:
JulhandelDen amerikanska julhandelns omsättning ökade med 8,5 procent under perioden 1 november till 24 december. Detta enligt den amerikanska betalleverantören Mastercard, som har sammanställt en preliminär bedömning av årets julhandel.
Vidare växte e-handelns omsättning i landet med 11 procent jämfört med samma period 2020, medan den fysiska handeln såg en återgång med 8,1 procent mot förra året.
Sammanställningen visar även att fler kunder var på jakt efter julklappar tidigare i år än vanligt.
– Shoppare var ivriga att säkra sina julklappar före shoppingrusningen, säger Steve Sadove, rådgivare på Mastercard, i ett uttalande.
Han pekar på att oron för leveransproblematik samt tidiga rabatterbjudanden kan vara två möjliga förklaringar.
Den bransch som såg starkast tillväxt var kläder. Jämfört med 2020 klev omsättningen upp med hela 47,3 procent, enligt sammanställningen. Om man jämför med 2019 års siffror ligger uppgången på 29 procent.
En annan bransch som såg en stark omsättningsökning var smycken. Ökningen ligger på 32 procent jämfört med 2020. Vidare såg varuhus en ökning på drygt 21 procent medan försäljningen av elektronik gick upp med drygt 16 procent.