Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utrikes

Jula intar en ny marknad – och expanderar online i Europa: ”Siktar alltid högre”

Publicerad: 21 maj 2021, 11:19

Foto: Daniel Norman

Jula kliver in på en ny marknad. Den svenska kedjan ska erövra Finland. Samtidigt ska e-handel lanseras i flera europeiska länder.


– Detta är verkligen en milstolpe i Julas historia. Finland är en fin marknad som passar Jula mycket bra, säger Karl-Johan Blank, ägare och vd för koncernmodern Jula Holding.

Kedjan planerar både för varuhus och e-handel i landet.

– Tillväxt och utveckling är viktigt inom Jula, vi siktar alltid högre. Satsningen i Finland är ett stort gemensamt engagemang som löper genom hela Julas organisation. Förutsättningarna och möjligheterna är dock mycket goda, funktionsorganisationen med ansvarstagande och engagerade medarbetare kan nu effektivt dra nytta av erfarenheter från våra tidigare etableringar på nya marknader i Norge och Polen, säger Joachim Frykberg, vd för Jula, i en kommentar.

– Det är givetvis mycket saker som ska genomföras för att etableringen ska bli den framgång som vi alla tror på. Inte minst måste rekrytering av vissa nyckelmedarbetare starta omgående, fortsätter han.

Bland annat ska en landschef för den finska marknaden rekryteras.

Parallellt med intåget i Finland planerar Jula för att låta e-handeln expandera till fler europeiska marknader.

– Vi startar ett projekt för att öppna e-handel på flera olika platser runt om i Europa. Det handlar givetvis om att utveckla framgångsrik handel, men det handlar även om att utforska vilka marknader som har potential att kunna utvecklas vidare, säger Joachim Frykberg.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News