fredag9 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Utrikes

Generation Z spenderar mer – här är några av deras shoppingfavoriter

Publicerad: 11 april 2023, 08:17

Generation Z, eller de första digitala infödingarna, har skapat egna shoppingvanor jämfört med andra. En ny undersökning visar några av deras favoritmärken.


Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Generation Z, födda 1997-2015, ökade sin konsumtion i USA med två procent på årlig basis jämfört med året innan.

Det visar en undersökning från Piper Sandler som Emarketer lyfter fram.

Här är några av slutsatserna från undersökningen.

• Nike är fortfarande favoritmärket när det gäller kläder och skor. Men 2023 blir ett kritiskt år för Nike då konkurrensen från lågprismärken och nya aktörer ökar, menar Rachel Wolff, analytiker på Emarketer.

Efter ett starkt fokus på direktförsäljning slår hon fast att sportmärket nu återuppbygger relationerna med traditionella återförsäljare.

• Drygt hälften i undersökningen uppger att Amazon är deras e-handelsfavorit följt av Nike, Shein och Lululemon.

”Amazon är fortfarande favoriten men konsumenterna vänder sig allt mer till TikTok, Instagram och Youtube för att börja sin sökresa” konstaterar Emarketer.

• Av betalapparna rankas Apple Pay som nummer ett.

”Gen Z:s relation med Apple gör att deras betalapp toppar listan. Och Apple Pay Later kan snabbt bli en favorit bland ’köp nu, betala sen’-användarna”, skriver Emarketer.

• 87 procent av de svarande äger en Iphone, och 88 procent väntar sig att även nästa telefon är en Iphone. En telefon är den föredragna metoden vid kontakt med någon kundtjänst.

• Bland format är lågpris och second hand klara favoriter.

”Även innan inflationen tog fart var generation Z en drivande kraft bakom second hand-marknadens tillväxt”, skriver Emarketer.

• Mat är den kategori som unga män spenderar mest pengar på medan kvinnorna lägger mest på kläder.

• Tonåringarnas favoritrestauranger är Chick-fil-A och Starbucks.

Undersökningen genomfördes under februari och mars och baseras på svar från 5 690 individer med en genomsnittsålder på 16 år.

LÄS OCKSÅ: Så når du de unga kunderna – här är frågan som väger tyngst för Generation Z

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev