Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

Retailsverige fortsätter att stötta offren för kriget i Ukraina: ”I kriser måste vi hjälpas åt”

Publicerad: 11 mars 2022, 09:18

Jula stöttar både med pengar och förnödenheter.

Fler retailaktörer donerar nu pengar, kläder och annat till krigets offer i Ukraina. ”Världen har blivit en mörkare plats de sista veckorna”, säger Adelina Voci på Biltema.

Ämnen i artikeln:

UkrainakrisenBiltemaJulaBubbleroomChiquelleNellyNa-kd

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Genom Bilteam Foundation skänker totalt 20 miljoner kronor till humanitära insatser i Ukraina och i närområdet. 

15 miljoner går till läkare utan gränser och fem miljoner till Rädda Barnen. 

– För oss på Biltema Foundation är det självklart att vi vill vara med och stötta i det akuta läget Ukraina befinner sig i. Både Läkare Utan Gränser och Rädda Barnen har erfarenheten och kunskapen att verka i och omkring krigshärdar för att mildra den totala humanitära katastrofen som just nu pågår, säger Adelina Voci, talesperson för Biltema Foundation. 

Även Jula gör insatser. 

– I kriser måste vi hjälpas vi åt. Vi vill på det här sättet stötta Ukraina och alla de människor som är på flykt, inte minst i grannlandet Polen, säger ägaren Karl-Johan Blank. 

I slutet av förra veckan skänkte Jula en halv miljon kronor till UNHCR. 

Många av dem som flyr från Ukraina hamnar i Polen. Där gör Jula insatser tillsammans med den polsk-ukrainska handelskammaren genom att skänka förnödenheter till de nätverk som hjälper till att evakuera flyktingar. 

En första hjälpsändning är redan på plats, och fler är att vänta. 

Nätaktörerna Bubbleroom, Chiquelle, NA-KD och Nelly har tillsammans samlat in kläder för att skicka till de platser där människor samlas och för att söka skydd från kriget. Det handlar om 20 000 plagg till ett värde av 300 000 euro. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev