Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

Fackets höga betyg: ”Detaljhandeln tar verkligen smittan på allra största allvar”

Publicerad: 17 mars 2020, 13:45

Handsprit i kassan, sjuka medarbetare som beordras hem och fler städtimmar. Nu gör handeln allt för att hålla smittan stången. ”Arbetsgivarna tar verkligen situationen på fullaste allvar”, berömmer Krister Colde på Handels.


Ämnen i artikeln:

DetaljhandelnCorona

Den stora anstormningen av kunder till landets dagligvarubutiker sätter stor press på handelns medarbetare just nu. En konstant påfyllning av varor kombinerat med långa kassaköer prövar inte bara logistik och teknik utan även de medarbetare som är friska och på jobbet.

– Vi har dagliga genomgångar med butikslaget. Vi upprepar våra hygienrutiner och är noggranna med att handsprita handtag, kortterminaler och andra utsatta punkter, säger Sara Tolf på Ica Supermarket Skeppet i Kungshamn.

Willys har satsat stora resurser på att öka städning och att regelbundet betona hygienrutinerna för medarbetarna.

– Vi har beställt tätare städningar från Samhall, vi upprepar alla rutiner kring handtvätt och har beställt hem extra mycket städutrustning till våra butiker, säger presschef Johanna Eurén, Willys.

Detaljhandelns fokus på hygien och städning får just nu högsta betyg av facket.

– Våra regionala skyddsombud har hittills inget att anmärka på hur kedjorna och butikerna hanterar coronaviruset, säger Krister Colde, arbetsmiljöombudsman på Handelsanställdas förbund.

– Det märks att arbetsgivarna tar arbetsmiljöfrågorna på största allvar.Handels arbetar för närvarande med att ta fram en checklista för arbetsmiljö och butikshygien och betonar att det viktigaste är att det finns tvättmöjligheter och tillgång till handsprit.

– Vi får mycket frågor från våra medlemmar vad som gäller beträffande ersättning om man själv blir sjuk. Det är stort tryck på arbetsrättsliga frågor för tillfället.

För att bidra till att upprätthålla bemanningen i butikerna har Handels för övrigt avtalat med Svensk Handel om att under två månader framåt behandla ärenden kring övertid, utökade scheman och nattarbete (för lagerarbetare) ”med större flexibilitet och smidighet än annars” säger Krister Colde.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DetaljhandelnCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev