Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Säkerhet

E-handlare fortsätter med bluffreor – trots nya lagen

Publicerad: 18 november 2022, 13:54

Foto: Pressbild

Sedan september i år finns en ny lag på plats som ska förhindra ”fejk-reor”. Men nu visar undersökningar att bluffreorna fortsätter när e-handlarna kringgår den nya lagen, skriver Dagens industri och hänvisar till TT.

Ämnen i artikeln:

PrisjaktPricerunnerBlack Friday

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Fredag 25 november infaller årets största rea-dag Black friday. Till årets upplaga har en ny lag tillkommit, prisinformationslagen.

Bredvid reapriset måste nu även varans lägsta pris de senaste 30 dagarna anges som jämförelse.

– Det gör man för att komma ifrån det här som man kallar för ”fejkreor”, säger Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket.

Ifjol gjorde prisjämförelsesajten Pricerunner en mätning där det visade sig att var fjärde rea på nätet var en så kallad ”fejk-rea” under Black friday, skriver Di.

Nätbutikerna hade höjt priserna på produkter för att sedan kunna sänka priset ännu mer under rea-dagen.

LÄS OCKSÅ: Gekås-profilen om turbulensen hos Indiska och Åhléns: ”Gör precis vad som måste göras” 

Enligt årets mätning under Singles day som inföll 11 november verkar bluff-reorna fortsätta trots den nya lagen.

– Under morgonen kan vi konstatera att andelen falska prissänkningar är lika stor i år som förra året, skev Pricerunner i ett pressmeddelande i anslutning till rea-dagen. 

Enligt jämförelsesajten Prisjakt ökade 38 procent av varorna inom svensk e-handel i pris under oktober månad. 15 procent av alla varor hade en ökning på mer än 10 procent.

Förra året var ökningen 22 procent under motsvarande period.

– Det är en ganska markant ökning. Sen är det inte ovanligt att butiker höjer priset inför november och reaperioderna, säger Oscar Hagman, produkt- och dataanalytiker på Prisjakt.

Oscar Hagman menar att den höga inflationen har en roll i prishöjningarna och att marginalerna pressas vilket gör att e-handlarna tvingas höja priserna.

– Samtidigt så är det väldigt många butiker som har det kämpigt, det kommer bli en väldigt avgörande tid för många butiker, säger han.

Men även den nya rea-lagen kan ha viss påverkan.

– Effekten kan bli att det jämförelsevis blir sämre priser de 30 dagarna inför den stora reaperioden för att butiker fortsatt vill visa upp stora rabattsatser.

Bland de varor som visade ett korrekt jämförelsepris på Singles day var den genomsnittliga rabatten 6 procent.

LÄS OCKSÅ: Bildspecial – här är Netonnets unika satsning: ”Vi experimenterar och testar” 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev