Market har låtit fyra tunga branschföreträdare på både arbetsgivar- och arbetstagarsidan lista handelns viktigaste frågor inför valet nästa söndag. Foto: Tom Fägrell
Här är handelns viktigaste valfrågor: ”Vi är på väg in i en mycket besvärlig situation”
Sverige går till val i en orolig omvärld – det är krig i Europa, rekordhög inflation, stigande räntor och en annalkande lågkonjunktur.
Market har intervjuat fyra tunga branschföreträdare: Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, Elisabeth Brandt Ygeman, förste vice ordförande på Handels, Björn Bergman, vd för Svenska stadskärnor och Anders Svensson, styrelseordförande i Svensk Handel, vd för Ica Sverige och ledamot i Stadiums styrelse.
Här ger de sin syn på det allt tuffare läget för svensk detaljhandel och listar branschens mest akuta frågor inför valet – varav några hamnat i skymundan i debatten.
”Vi har medlemmar som väljer att lägga ned sin verksamhet och gå i konkurs. Då är det något som är knepigt i vårt land”, säger Sofia Larsen.
Monika Nilsson Lysell
Sänkta arbetsgivaravgifter har länge varit en av Svensk Handels hjärtefrågor, men den har fått minimalt utrymme i den politiska debatten inför valet. Det är i stället de skenande elpriserna som
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.