Lagar och regler
Konsumentverkets skarpa kritik – Ellos och Jotex bryter mot lagen
Publicerad: 3 december 2021, 09:08
Konsumentverket anser att Ellos och Jotex bryter mot betaltjänstlagen. Nu hotar rättsliga åtgärder – om bolagen inte ändrar sig, erfar SvD.
Ämnen i artikeln:
EllosEllos och Jotex, som båda ingår i Ellos Group, lyfter fram kredit i stället för direktbetalning när kunder vill handla varor på deras hemsidor. Det strider mot en ny bestämmelse i betaltjänstlagen som trädde i kraft 2020. Enligt den är det inte är tillåtet att marknadsföra kreditalternativ först. Syftet med ändringen är att skydda konsumenter.
Det skriver Svenska Dagbladet, som också tagit del av ett brev som Konsumentverket skickat till bolagen i vilket de får kritik för att fakturabetalningar är förvalda och att kunder aktivt måste ändra för att se andra betalningsalternativ.
Vidare konstaterar myndigheten att konsumenter som gör detta sedan ”presenteras delbetalning först, därefter faktura som är förvalt”.
– Lagen är väldigt tydlig, men företagen har marknadsfört detta i direkt motsats till hur det står i lagen, säger Emelie Rogner, jurist vid Konsumentverket till tidningen.
Bolagen skulle ha inkommit med svar till myndigheten den 30 november men har begärt förlängd tid. Emelie Rogner säger till tidningen att de nu väntar på svar för att bedöma huruvida ärendet ska överlämnas till konsumentombudsmannen för att besluta om rättsliga åtgärder bör vidtas. Hon understryker dock att ärendet kan avslutas om bolagen rättar sig.
Enligt SvD har Ellos och Jotex inte velat svara på frågor kring Konsumentverkets kritik.