måndag29 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Ytterligare nedskärningar hos Netonnet: ”Det är nödvändigt”

Publicerad: 14 oktober 2022, 05:49

Netonnet gör ytterligare personalnedskärningar. Foto: Pressbilder

Netonnet varslar ytterligare tio personer om uppsägning. Bolaget behöver anpassa kostnaderna i ett utmanande läge.

Ämnen i artikeln:

Netonnet

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


I tisdags kunder Market rapportera att Netonnet varslar 10-15 personer om uppsägning som ett led av att bolaget omorganiserar sin kundtjänst, något Borås Tidning var först att berätta. 

Nu skriver tidningen att ytterligare tio tjänster försvinner från huvudkontoret. 

Vd Susanne Holmberg bekräftar uppgifterna och säger vidare att det handlar om att anpassa kostnaderna för att kunna hantera en utmanande marknad i ett oförutsägbart omvärldsläge. 

– I den här processen har vi sett över samtliga kostnader och som en del av det ser vi att det är nödvändigt att göra nedskärningar på tjänstemannasidan på vårt huvudkontor, säger hon till Borås Tidning. 

Netonnet har sedan en tid tillbaka infört anställningsstopp. Dessutom har vakanta tjänster inte tillsatts. 

– Tack vare det så har vi minimerat effekten på befintligt anställda, och totalt är det därför cirka tio medarbetare eller strax därunder som påverkas, utöver de aviserade förändringarna på kundservice, säger Susanne Holmberg. 

LÄS OCKSÅ: Skakigt i handeln – därför varslar många inför vintern: ”Kommer vara fullt av sådana här besked”

Borås Tidning vittnar om att anställda upplever att informationen kring förändringarna varit bristfällig. 

– Vi har och har haft ett mycket nära samarbete med den lokala fackklubben inom företaget genom hela den här processen, som har skötts helt i enlighet med arbetslagstiftning och de rutiner vi har. Som ni säkert vet är det inte alltid möjligt att vara transparent i den här typen av processer innan alla detaljer är färdiga, även om vi har stor förståelse för att den som nu påverkas kan tycka annorlunda, säger Susanne Holmberg. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev