Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Stronger nästa e-handlare att sjösätta sparpaket: ”Går igenom alla kostnader”

Publicerad: 23 september 2022, 05:49

Strongers vd Annica Rantala.

Foto: Stefan Tell

Stronger sjösätter ett omfattande sparpaket. ”Vi behöver göra kostnadsjusteringar”, säger vd Annica Rantala.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritid

På fredagen förra veckan informerade Stronger internt om ett sparpaket med omfattande åtgärder på en rad områden, det rapporterar Breakit

Tillväxtkurvan har planat ut samtidigt som inflationen slår mot bolagets vinst, skriver sajten. Bland annat kommer personal att sägas upp. 

– Detta är ett kortsiktigt svar på det som händer makroekonomiskt i världen och i e-handeln. Jag hoppas att detta hjälper oss långsiktigt att fortsätta vara ett starkt varumärke och att vi tryggar anställningar. Men vi behöver göra kostnadsjusteringar, och en av justeringarna vi gör är bland personalen, säger Annica Rantala. 

Stronger har drygt 60 anställda. Totalt nio personer berörs av neddragningarna. Av dem är tre fast anställda, resterande handlar om tidsbestämda kontrakt eller provansställningar. 

Vilka andra åtgärder som bolaget vidtar vill Annica Rantala inte gå in på. 

– Men för att uttrycka det enkelt så går vi igenom alla kostnader. Vi behöver se över konstnadskostymen och vara tajtare när det kommer till kostnader, säger hon till Breakit. 

LÄS OCKSÅ: Vd:n om Strongers snabba framfart – och den globala expansionen: ”Borgar för tillväxt”

Stronger gick starkt under pandemin. 2021 mattades tillväxten av procentuellt men omsättningen steg ändå från 308 till 383 miljoner kronor. Däremot sjönk rörelsevinsten från 44 miljoner kronor till tio miljoner kronor. 

Annica Rantala säger till Breakit att vissa försäljningsmånader under 2022 varit starka, andra inte, men att man ligger ungefär i nivå med i fjol. 

Däremot har kostnaderna ökat. 

– Det har blivit dyrare att driva e-handel på grund av dyrare råvaror och frakt. Och marknadsföringen ser helt annorlunda, det kostar mycket mer att träffa en kund. Det har inte hjälpt hela vägen att vi haft en bra omsättning, vi behöver se över kostnaderna, säger Annica Rantala.

På frågan om bolaget går minus svarar hon så här:  

– Det är mycket tuffare att skapa resultat i år än tidigare. Det tror jag gäller för alla. 

I dagsläget ser Annica Rantala inte att det behövs fler åtgärder. 

– Vi kommer att vara superkloka, det kommer krävas mycket, men jag tror att detta räcker. Jag tror att det kommer att vara lågkonjunktur några år och vi ska klara oss bra genom detta och komma starkare ur det. 

LÄS OCKSÅ: Bakslag för e-handeln – här är bolagen som vinstvarnar och varslar: ”Blir en period av svält och nöd”

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Sport och fritid

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev