måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Handlarna fortsätter att se dystert på framtiden: ”Vi har det värsta framför oss”

Publicerad: 25 januari 2023, 06:58

Svensk Handels vd Sofia Larsen.

Foto: Pressbild

Pessimismen bland handlarna växer, visar Handelsbarometern från Svensk Handel. Läget är pressat med minska konsumtion, högre hyror och dyra elräkningar. ”Vi tror tyvärr att vi har det värsta framför oss”, säger vd Sofia Larsen.

Ämnen i artikeln:

Svensk HandelDetaljhandeln

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Framtidsindikatorn, ett index som väger samma handlarnas förväntningar på försäljning, antalet anställda och lönsamhet, landar för tionde månaden i rad under det neutrala värdet på 100.

Det visar Handelsbarometern.

Det gäller både för butikshandeln, e-handeln och partihandeln.

Minskad konsumtion, högre hyror och dyra elräkningar påverkar branschen negativt.

– En kommande lågkonjunktur kommer att slå hårt mot handeln och dess roll som näringslivets största arbetsgivare. Svenska handlare har tagit sig igenom tuffa tider förut och kommer göra så även denna gång, men vi tror tyvärr att vi har det värsta framför oss, säger Sofia Larsen i en kommentar.

Index för butikshandeln landar på 70,2, vilket är 1,8 enheter lägre än föregående månad.

Det är inom dagligvaruhandeln som pessimismen växer. Index är 6,3 enheter lägre och landar på 68,8, index för sällanköpshandeln är 71,7 vilket är 2,5 enheter bättre.

Även om e-handeln ökar pessimismen. Framtidsindikatorn är 1,9 enheter lägre än i december och landar på 83,6.

– De tuffa tiderna slår brett och påverkar inte bara den fysiska handeln. Vi ser att såväl omsättningen som försäljningen i volym minskat inom e-handeln under året som gick. Vi ska dock ha med oss att e-handeln vuxit explosionsartat under de senaste åren, en tillbakagång var således väntad, men läget är fortsatt tufft, säger Sofia Larsen.

Index för partihandeln är 74,7 vilket är en förbättring med 0,4 enheter.

Ftt många handlare har stora lager har många valt att förlänga sina reaerbjudanden. Givet det tuffa läget är det inte optimalt, men då konkurrensen ofta är stenhård finns ingen annan utväg, säger Sofia Larsen.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev