Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Faktorerna som styr kunden – när krisen kommer: ”Andra värden tenderar att bli viktigare”

Publicerad: 14 mars 2022, 12:36

Malin Endrée från EY och Jonas Colliander från Handelshögskolan i Stockholm förväntar sig både likheter och skillnader i kundernas beteende under Ukrainakrisen jämfört med tidigare krisperioder.

Foto: Gustaf Olsson och Getty

Lika men ändå olika. Konsumenternas beteende under perioder av kris följer vissa mönster. Samtidigt påverkas olika delar av handeln på olika sätt beroende på krisens natur. Market har intervjuat Jonas Colliander, docent vid Handelshögskolan, och Malin Endrée, retailexpert på EY, om Ukrainakrisen och vad vi kan lära från historien:
✓ Experternas slutsatser: Fem typiska beteenden i kris.
✓ Produkterna kunderna väljer – och väljer bort.
✓ Siffror bransch för bransch: Så påverkades försäljningen under pandemin och finanskrisen.
✓ Så beter sig kunderna nu – likheter och skillnader mot tidigare kriser.
✓ De gynnas när kunden vill unna sig i kristider.


Ämnen i artikeln:

UkrainakrisenE-handelKonsumentbeteendeMarket Insights

Kriget i Ukraina är nu inne på sitt nittonde dygn och ännu syns inga tecken på avmattning. Samtidigt sipprar den ökade geopolitiska oron i världen ner i den svenska detaljhandeln

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om detaljhandeln
Nyhetsbrev som ger dig full koll på alla branschnyheter

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev