Konjunktur
Experternas råd till handeln i krisen: ”Planera för olika scenarier och håll fast vid dem”
Publicerad: 19 oktober 2022, 11:30
Annika Winsth, chefsekonom på Nordea i en pandeldiskussion under Retail Arena.
Foto: Pax Engström Nyström
Handeln står inför stora utmaningar, med dyrare råvaror, ökade driftskostnader och allt mer sårbara kunder. På Retail Arena diskuterade en expertpanel hur företagen ska kunna parera eller kanske kunna dra nytta av detta. ”Det viktigaste är inte hur allvarligt läget är i dag. Den stora frågan är hur illa det kan komma att bli” säger Annika Winsth, chefsekonom på Nordea.
Ämnen i artikeln:
Retail ArenaTK
Thomas Karlsson
Att orosmolnen tätnar för retailbranschen var de tre i expertpanelen, Annika Winsth, chefsekonom Nordea, Oana Mihaescu, forskningschef Handelns Forskningsinstitut och Magnus Ohlsson, detaljhandelsstrateg Retailomania, överens om.
– Det går inte att fortsätta curla hushållen längre med olika bidrag för ökade kostnader. Alla måste vara med och betala, säger Annika Winsth.
– Det vore klokt av staten att spara på resurserna, för vi vet inte hur framtiden blir.
Och hushållen kommer att drabbas.
– Frågan är vad man kommer att dra in på. Antagligen skjuter man på stora utgifter. Många satsade på hemmet under pandemin, men det kanske är slut på det nu och det kommer påverka många detaljhandelsbranscher, säger Magnus Ohlson.
Detaljhandelsstrategen Magnus Ohlsson från Retailomania.
Foto: Pax Engström Nyström
Andra branscher, som modehandeln, hade det tufft under pandemin och många kedjor har satsat stort inför hösten.
– En konjunkturnedgång precis när alla stora inköp når butikerna till hösten är verkligen ett dråpslag, säger han.
– Jag tror vi kommer få en häftig Black Friday-effekt i år, säger Magnus Ohlsson.
Annika Winsth påpekar att alla retailföretag, oavsett bransch, måste ha koll på sina utmaningar.
– Det finns konsumenter i många olika inkomstskikt och alla butiker kommer inte att märka av konjunktursvängningarna. Men alla bör ändå ställa sig frågan – vilken är den svaga punkten i vår verksamhet? Var kan vi få stora utmaningar?
Hennes råd är:
– Ha en plan! Och viktigast av all: håller till den!
Bild 1/2 Oana Mihaescu, forskningschef Handelns Forskningsinstitut.
Foto: Pax Engström Nyström
Oana Mihaescu spår att konsumenterna kommer att fortsätta handla på nätet.
– Många e-handelsföretag drabbas inte av samma kostnadsökningar som butikerna och kan därför hålla lägre priser, vilket blir en stor konkurrensfördel.
– Samtidigt vill konsumenterna gärna tillbaka till stadskärnorna. Och här blir upplevelserna allt viktigare. Ta vara på det! Och glöm inte de äldre konsumenter som sitter på mycket pengar, uppmanar hon.
Kunderna kommer också att agera irrationellt, spår Magnus Ohlson.
– Ena veckan har man panik för sin ekonomi, nästa vecka pustar man ut och den tredje vill man ändå unna sig något.
– Lösningen för retailföretagen för att parera detta heter flexibilitet, säger han.