Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Experterna om läget i handeln: ”Det kan bli deppigt i höst”

Publicerad: 30 juni 2022, 14:12

Foto: Mats Aasman

Köpfesten i handeln ser ut att kunna hålla i sig under sommaren. Men till hösten kan det bli tråkigare. Det är en av slutsatserna från HUI:s och Handelsrådets seminarium om handelns förutsättningar inför sommaren. ”Hösten blir sannolikt tuffare”, säger Tobias Rönnberg på Citycon.


Ämnen i artikeln:

Lågpris

Orosmoln i form av bland annat inflation, höjda räntor och fortsatt höga drivmedelspriser är på väg att parkera över handeln.

Frågan är vad hushållen kommer att spara in på när reallönerna sjunker och köpkraften tryter.

Det var huvudfrågan under ett seminarium av HUI och Handelsrådet på torsdagseftermiddagen.

– Just nu vill konsumenterna vara ute och göra saker, Man vill resa, besöka nöjesparker, köpa kläder, man har fester och man äter ute. Det fortsätter sannolikt så under sommaren. Däremot får vi säkert se en inbromsning efter sommaren, säger Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker på HUI.

Per Ljungberg, vd för Svensk Distanshandel, är inne på samma spår:

– Heminredning och renovering är uppenbart att man kommer att dra ner på. Många har bokat resor sedan tidigare i ett annat läge vilket gör att man kommer att se en inbromsning på konsumtionsvaror. Resan ska ju betalas…

Emma Hernell, vd för HUI, menar att tjänster som hänger ihop med bland annat renovering kommer att vara bland det första som tar stryk.

– Överlag ser vi en återhämtning i den fysiska handeln och lite ”vad hände nu?-läge” i e-handeln. Men mycket beror också på vilken bransch du är i.

Generellt väntas lågprisaktörer, oavsett bransch, gynnas de närmaste månaderna.

– Lågpris och second hand kommer att gå bra liksom reparationer, säger Per Ljungberg.

Tobias Rönnberg, nordic manager insights & innovation på Citycon, menar att det blir viktigare att bredda utbudet i köpcentrumen så man har fler saker att falla tillbaka på.

– Det jobbet pågår, att bygga ut med annat än handel. Det är viktigt att ha en mix. Det är fortfarande en positiv stämning i handeln men mycket oro också. Hösten blir sannolikt tuffare. Därför är det bra att ha livsmedel och apotek i utbudet, det vill säga sådant som konsumenterna alltid behöver.

LÄS MER: Market Makroanalys: Handeln måste rusta för storm

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lågpris

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev