Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Deppigt värre – därför sjunker optimismen inom e-handeln till nya rekordnivåer

Publicerad: 17 maj 2022, 07:42

Leveransproblem, komponentbrist och inflation är tre faktorer som får svenska e-handlare att tappa modet. Enligt Pricerunners e-handlarindex störtdök optimismen inom e-handeln under årets första kvartal.

Ämnen i artikeln:

E-handelUkrainakrisenKonsumentbeteende

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


Pricerunners e-handlarindex tar månatligen tempen på svenska e-handlares syn på nuläget och framtiden. Och den senaste mätningen som avser årets första kvartal tyder på fortsatt minskad optimism.

Index hamnar på rekordlåga 52,15, en nedgång från 59,89 under det fjärde kvartalet i fjol.

Det som sänker optimismen mest är de fortsatta leveransproblemen som påverkar mer än hälften av de svarande.
– Det här är en problematik som kantat många verksamheter sedan pandemins början, då nedstängningar och restriktioner till följd av ökad efterfrågan inom många segment ledde till stora förseningar från tillverkare, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricecunner.

Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner


Ungefär lika många svarar att kriget i Ukraina påverkat dem negativ under årets första kvartal.

Fortsatt komponentbristen och inflationen är ytterligare två aspekter som påverkar e-handeln negativt.

Av de som påverkats av inflationen svarar majoriteten att deras vinst har minskat under årets första kvartal.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev