Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Även lågprisjätten tvingas höja priserna: ”Vi har kämpat med att byta leverantörer”

Publicerad: 9 november 2022, 07:42

Gekås vd Patrik Levin.

Foto: Katarina Larsson/Gekås Ullared

Många detaljhandlare tvingas höja priserna när kostnaderna ökar. Gekås i Ullared är inget undantag. ”Vi har försökt att höja så lite som möjligt”, säger vd Patrik Levin.

Ämnen i artikeln:

Gekås

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Ökade kostander tvingar många detaljhandlare att höja priserna – så även Gekås. Det rapporterar Hallands Nyheter

– Det har alla gjort och så också vi. Men inte på alla varor och inte lika mycket som många andra. Vi har försökt att höja så lite som möjligt, säger Patrik Levin till tidningen. 

Det är inte ökade kostnader för räntor och el som påverkar priserna, enligt honom, utan ökade kostnader för leveranser. 

– För ett år sedan kostade det 40 000 kronor att få hem en container med 20 stycken utemöbelgrupper. Plötsligt kostar det 200 000 kronor att få hem samma container. 

Patrik Levin kan inte peka på särskilda produkter eller varugrupper där priserna justerats. 

– Vi har 156 000 olika artiklar hos oss, så det är svårt att säga exakt. Vi har kämpat med att byta leverantörer. Det viktigaste för vår del är att kunden fortsatt ska komma och uppleva att vi är billigare än andra. 

Gekås försöker stå emot att höja priserna så långt det går. 

– Varje icke-uttagen höjning är en direkt effekt på vårt resultat. Får vi högre priser som vi köper för och inte höjer utpriset då tjänar vi mindre pengar eller inga pengar alls. Vi har vissa artiklar vi inte har någon direkt förtjänst på, säger Patrik Levin till Hallands Nyheter. 

Han menar att Gekås har en fördel jämfört med många andra retailaktörer i Sverige. 

– Vi är inte en kedja som har massa olika butiker i Sverige, har massa hyror och kostnadsökningar på olika platser. Vi har allt på ett och samma ställe, vilket gör att vi är kostnadseffektiva.

Gekås har sett ett ändrat köpbeteende bland kunderna. Det handlar mer om behovshandel, det vill säga köpa det man verkligen behöver. 

Samtidigt har lågprisjätten sett ett tapp vad gäller antalet besökare. 

– Vi har inte fullt lika många kunder som kommer hit och det kan till stor utsträckning bero på bensinpriser. Jag vet inte det säkert, men det är en gissning, säger Patrik Levin. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev