Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Unga och hungriga – handelns stjärnskott hyllar bransch i rörelse men ser också brister

Publicerad: 2 mars 2022, 12:43

Foto: Getty

Market listade nyligen 60 heta talanger i detaljhandeln. Nu har vi låtit några av dem ge sin syn på branschen de verkar i. Bland svaren finns både hyllningar och kritik, intressanta tankar om hur handeln kan bli attraktivare för unga stjärnskott – och vad som kan få dem att lämna branschen.

Ämnen i artikeln:

KarriärE-handel

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


Markets lista över unga talanger ges 60 exempel på unga, drivna människor som på olika sätt gör avtryck i retailbranschen.

I en minienkät delar några av dem med sig av sina erfarenheter och tankar kring branschen de verkar i. 

De svarande anser generellt att branschen är bra på att ta vara på unga talanger. Flera anser att nya kanaler som e-handel är bättre på att uppmärksamma ungas begåvningar och ger dem bättre möjlighet att avancera karriärmässigt än den traditionella delen av handeln.

”Det händer och har hänt mycket i retailbranschen senaste åren och de nya digitala kanalerna och känns mer relevanta för unga talanger än gamla 'fysiska' butiker.”

Att många unga börjar sin karriär inom retail gör även att det finns ett stort underlag att hitta talanger inom branschen och ge dem möjlighet att växa. 

Alla håller dock inte med och en av de svarande upplever att makten i branschen främst ligger hos äldre personer som ännu inte fått upp ögonen för de unga. Detta är synd, resonerar hen, då framsteg inom till exempel techsektorn visar hur stora avtryck de unga gör.

”Tyvärr är branschen så stängd att det är just dessa äldre som avgör de ungas framtid i branschen.”

En av de svarande påpekar även att bristande ledarskap kan göra att företag missar att lägga märke till unga talanger.

LÄS MER: Lista: 60 talanger som formar framtidens handel 

Majoriteten av de svarande anser att det finns goda möjligheter att göra karriär inom retail –förutsatt att man har rätt kontakter, en bra produkt och är villig att arbeta hårt.

”Retail-branschen kräver prestigelösa personer som kan hantera högt tempo och som med kunden i fokus alltid kan leverera lösningar som gör skillnad. Branschen är väldigt föränderlig så du måste vara nyfiken och säkerställa att du kontinuerligt breddar din kompetens inom rätt områden.”

En utmaning som nämns är den hårda konkurrensen som kan göra det svårt att komma in i branschen för den som saknar tidigare erfarenhet. 

Olika förutsättningar beroende på kön lyfts även fram som ett hinder.

”Att vara ung och tjej verkar tyvärr göra att man behöver armbåga sig fram lite mer än de manliga medarbetarna vilket känns lite trist 2022.”

Ett mindre urval av tjänster på mindre orter och bristen på retailutbildningar nämns också bland hindren.

Svaren på frågan om lönerna inom branschen är tillräckligt höga varierar. Föga förvånande svarar arbetsgivarna i högre grad ja, medan egenföretagare och anställda är mera kritiska mot lönenivåerna.

”Retail är inte direkt en bransch som varit bortskämd med lönsamhet. Stor omställning och ökad konkurrens. Detta tror jag återspeglar sig i branschens förmåga att kompensera. Är pengar det viktiga så finns med nog mer lukrativa vägar i andra branscher.”

Låga ingångslöner kompenseras till viss del av möjligheten att klättra på karriärstegen vilket återspeglas i lönekuvertet. 

LÄS MER: Här är kompetenserna som utmärker framtidens hetaste retailstjärnor 

De flesta svarande upplever att retailbranschen främst präglas av ett klimat som främjar kreativitet och entreprenörskap

”Det finns den gamla skolan som är lite mossig men sen finns det också enormt mycket nytänkande och entreprenörskap hos både människor och företag.”

Förutom att kreativitet och entreprenörskap ses som förutsättningar för framgång, påtalar flera svarande vikten av att vara lyhörd för vad kunden efterfrågar i en föränderlig värld. 

”För att kunna hantera allt det föränderliga så måste du också ha en tydlig vision och ett långsiktigt fokus.”

Få av de svarande uppger att de har några planer på att lämna retailbranschen. 

Det som lockar dem att stanna kvar är faktorer som tempot och bredden inom branschen som spänner från produktutveckling till försäljning. 

”Gillar man utmaningar så är retailbranschen rätt. Det brinner alltid någonstans, det är ständigt en tävling och man är aldrig bättre än gårdagens dagskassa.”

Föränderligheten i branschen och bredden av företag som utforskar nya affärsmodeller och nya tekniska lösningar nämns även bland de faktorer som lockar talangerna att stanna kvar.

Detta hindrar dock inte att somliga lämnar dörren på glänt. De som överväger att lämna nämner lönen som ett skäl, men även nyfikenheten på andra branscher och viljan att utvecklas.

”Jag vet faktiskt inte var jag hamnar här näst, personligen så handlar det mer om en spännande utmaning och en produkt som jag tror på snarare än att branschvalet skulle avgöra beslutet.”

LÄS MER: Handelstalangen om bristen på bra ledare: ”Man pekar med hela handen” 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev