Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Mer än hälften försvinner när e-handlaren bantar personalstyrkan på Göteborgskontoret

Publicerad: 12 april 2022, 07:18

Junkyard varslar personal vid kontoret i Göteborg.

Foto: Daniel Norman

E-handlaren Junkyard, som i dag ägs av Varner Gruppen, har problem med lönsamheten. Nu varslas mer än hälften av medarbetarna vid kontoret i Göteborg om uppsägning, avslöjar Breakit.

Ämnen i artikeln:

Varner

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


För knappt tre år sedan klev Varner Gruppen in som ägare för Junkyard. Den nya ägaren har haft problem att få verksamheten lönsam, skriver Breakit. 

2020 ökade omsättningen med 20 procent till 349 miljoner kronor. Samtidigt gjorde bolaget en förlust på 5,3 miljoner kronor. 

Uppgifter till Breakit gör gällande att problemen lönsamhetsproblemen fortsatt under 2021 och i början av 2022. 

Andra veckan i mars fick medarbetarna vid kontoret besked om att mer än hälften av personalstyrkan där får slut, skriver nyhetssajten

Antalet anställda ska gå från 38 till fjorton. 

LÄS MER: Kartläggning: Sveriges 200 största e-handlare 2021 – ladda ner hela listan

Junkyard vd Jonas Moberg bekräftar att personalstyrkan i Göteborg krymper. 

– Det stämmer att vi minskar ned till 14 personer på kontoret i Göteborg, säger han till Breakit. 

Samtidigt görs satsningar vid Varners kontor i Norge, enligt honom. 

– Det har också funnits en önskan från bolagets sida att medarbetare i Göteborg skall ansluta sig till kontoret i Norge då vi bygger upp en stark organisation där och vill flytta med kompetens som finns inom bolaget, fortsätter Jonas Moberg. 

Han vill inte säga något om hur stor bolagets förlust blev 2021 men konstaterar att stora engångskostnader haft en negativ påverkan på resutlatet. 

– Den stora transformationen Junkyard genomgått under 2021 med lagerflytt, helt ny IT-infrastruktur samt rebranding av 26 fysiska butiker, har givetvis varit utmanande. Det hade en negativ effekt rent operativt under flera månader, vilket påverkade både omsättning och kostnader. I tillägg innebär också förändringarna vi genomfört att betydande engångskostnader belastat oss, säger han. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev