torsdag8 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Mathem omorganiserar – 50 personer kan få gå: ”Otroligt tung situation”

Publicerad: 18 april 2023, 12:08

Foto: Susan Berzelius

Matkassebolaget Mathem har inlett fackliga förhandlingar gällande en omorganisation. Det innebär att cirka 50 personer kan komma att sägas upp, som ett led i att försöka nå lönsamhet.

Ämnen i artikeln:

MathemAxfoodDagligvarorPersonal

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Tidigare under tisdagsförmiddagen kunde Breakit avslöja att Mathem tar in ungefär 500 miljoner kronor i en ny investeringsrunda, detta för att nå målet om lönsamhet senast 2024.

LÄS OCKSÅ: Nya lågprisprofilen: ”Klart vi vill bli ledande – varför inte världsledande?”

Nu går matkassebolaget ut med att man gör en omorganisation. Detta gör man för att anpassa verksamheten till den nya verkligheten som är krig i Europa, inflation på matpriser, ökade bolåneräntor och höga energipriser.

Den ny affärsplanen har som fokus att nå lönsamhet senast under 2024, ett mål Mathem redan tidigare satt upp.

Nu har bolaget, som har Axfood som storägare i ryggen, inlett fackliga förhandlingar och enligt Mathem själva kan cirka 50 personer anställda i tjänstemannaorganisationen komma att sägas upp.

– Det här är en otroligt tung situation att vara i, och att behöva göra förändringar som drabbar duktiga medarbetare på det här viset känns väldigt tråkigt. Vårt största fokus nu är därför dels att sköta processen på ett så bra och rättvist sätt som möjligt och samtidigt stötta våra medarbetare som berörs och fortsätta att föra en nära dialog med dem i processen framåt, säger Johan Lagercrantz, vd på Mathem, i en kommentar.

Det ökade fokuset på att nå målet om lönsamhet under 2024 innebär att Mathem behöver göra kostnadsbesparingar under det kommande året.

De satsningar som Mathem gjort på effektivisering räcker därav inte och bolaget tvingas till att varsla cirka 50 medarbetare.

– Mathem jobbar på en framtidsmarknad med en tjänst som kommer att användas av allt fler människor under de kommande åren. Vi har ett stort nykundsinflöde och tar hela tiden marknadsandelar. Men i det nuvarande världsläget, med så många omvärldsfaktorer som påverkar, måste ett bolag i förlängningen tjäna pengar. Våra lönsamhetsmål är satta till 2024, och för att lyckas med det behöver vi både effektivisera verksamheten i form av automatisering, men tyvärr även göra kostnadsbesparingar i form av en omorganisation, säger Johan Lagercrantz vidare i pressmeddelandet.

LÄS OCKSÅ: Louis Vuitton, Arvingarna och Apple visar vägen ur krisen: ”Tagit de bästa och skiter i resten”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev