Arbetsliv
Ikea ska studera kundernas mobilbeteende: ”En stor kunskapslucka”
Publicerad: 24 februari 2020, 07:45
Ikea vill skaffa sig ny kunskap om den digitala kundens beteende och tar studenter på Högskolan i Borås till hjälp. Experiment kommer att genomföras i varuhusen med start i vår.
– Det finns en stor kunskapslucka när det gäller vilka konsekvenser som uppstår för butikshandeln av det faktum att en mobil generation (ofta Millennials) skaffat sig nya förväntningar på sömlös handel, tillgänglighet, återkoppling och interaktion, skriver Malin Sundström på sin blogg Retailing Research och berättar att hon kommer att handleda studenter på högskolans masterprogram Management av digital handel där studien genomförs.
Hon påpekar att det handlar om kunder som tänker ”mobile first” i alla lägen som ska studeras, kunder som fullkomligt väller in i de svenska butikerna men ganska sällan möter det som de förväntar sig: en förutseende detaljhandel med relevanta serviceerbjudanden.
I studien kommer studenterna bland annat att använda eyetracking på kunder i Ikeavaruhusen för att få ny kunskap om kundens mobilanvändning. Metoden kan ge svar på vad kunden tittar på, hur länge och vad som verkar intressant.
Malin Sundström pekar på att även om studier finns som visar att mobilanvändning vid butiksbesök ökar inköp, men också kan uppfattas negativt av butiksmedarbetare gällande arbetsmiljön, finns lite uppgifter om hur mobilen påverkar just möbelkunder i butiksbeteendet.
Läs mer: ”Phubbing”– ett störande element i kundmötet: ”Anställda känner sig nonchalerade”
Marie Hillblom