måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Ica Sveriges tuffa sparpaket – gör sig av med 200 anställda för att kunna sänka matpriser

Publicerad: 7 december 2022, 10:42

”Ica ska alltid stå på kundernas sida, inte minst i svåra ekonomiska tider och då krävs det här tuffa effektiviseringsprogrammet för att bättre kunna möta kundernas behov”, säger Eric Lundberg. Foto: Magnus Selander

Ica Sverige ska spara en miljard kronor årligen, genom att ta bort 200 tjänster. Resurserna som frigörs ska användas till prissänkningar. ”Vi kommer naturligtvis att ge ett bra stöd till de medarbetare som kommer att beröras”, säger Eric Lundberg, vd.

Ämnen i artikeln:

Ica Sverige

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


I samband med den senaste delårsrapporten, och i samband med att Eric Lundberg tillträdde som vd, har Ica aviserat att besparingar är på väg.

– Vi måste få ned kostnader och bli mer effektiva för att kunna investera mer i pris, sa Eric Lundberg till Market i oktober.

Nu står det klart att besparingarna innebär att 200 tjänster på tjänstemannasidan på Ica Sverige avvecklas under 2023. Besparingen ska frigöra en miljard kronor. På Ica Sverige har man redan infört anställningsstopp, och stopp för konsultanställningar.

LÄS OCKSÅ: Efter stora tappet – Icas vd öppnar för lågpriskedja: ”Diskussionen är intensiv” 

− Dagligvarubranschen och Ica befinner sig i ett mycket utmanande läge och som bolag behöver vi både på kort och lång sikt bli mer kostnadseffektiva. Det möjliggör för oss att tillsammans med Ica-handlarna kunna bli mer prisvärda för våra kunder och vända den negativa tillväxtutvecklingen. Detta innebär bland annat att vi ser över vår organisation. Jag har stor respekt för att detta är ett tufft besked för Ica Sveriges medarbetare och vi kommer naturligtvis att ge ett bra stöd till de medarbetare som kommer att beröras, säger Eric Lundberg, vd Ica Sverige, i ett pressmeddelande.

De medel som frigörs ska Ica Sverige och Ica-handlarna investera ”i ett mer konkurrenskraftigt kunderbjudande”. Det handlar om satsningar som möjliggör lägre priser till konsument, och satsningar på Icas egna märkesvaror och utveckling av Icas lojalitetsprogram Stammis.

LÄS OCKSÅ: Eric Lundbergs plan – för att lyfta Ica i kristid: ”Vi ska vara kundens och handlarens bästa vän” 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev