Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Hon fattar rodret när matkasseföretaget ska bli mer självständigt

Publicerad: 4 maj 2021, 05:49

Middagsfrid får en självständigare roll inom Axfood. Syftet är att växla upp satsningen ytterligare. ”Vi möter nya kundbehov på en växande marknad”, säger nya chefen Malin Wiklander.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorRekrytering

Axfood köpte Middagsfrid 2017 och har organisatoriskt varit en del av e-handlaren Mat.se som koncernen förvärvade samma år.

Men nu får matkasseverksamheten en tydligare roll.

– Efter att lösplock under flera år vuxit på bekostnad av middagskassarna ser olika typer av matkassar och måltidslösningar ett rejält uppsving. I den nya fas vi befinner oss ser vi en stor potential i att kraftsamla kring Middagsfrid för att nå fler kunder, öka tillväxttakten och ta en starkare position på marknaden, säger Axfoods strategi- och affärsutvecklingsdirektör Carl Stenbeck.

Malin Wiklander har jobbat elva år på Axfood – med bland annat logistikutveckling, affärsutveckling, IT, marknad, digital utveckling, innovation och nya digitala koncept – och är i dag dess innovationschef.

På måndag (10 maj) tar hon över som chef för Middagsfrid.

– Middagsfrid var först i världen med att erbjuda matkassar på nätet och har en mycket bra grund att bygga vidare på när vi nu möter nya och ökade kundbehov på en växande marknad. Att tillsammans med hela teamet på Middagsfrid få kombinera ett genuint matlagningsintresse med att vidareutveckla varumärket och kunderbjudandet och samtidigt driva den tillväxtresa vi vill göra är något av ett drömerbjudande.

Företaget levererar för närvarande matkassar till Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd och ytterligare ett 15-tal städer från Helsingborg i söder till Uppsala i norr.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorRekrytering

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev