Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Här tar koncernledningen över butiksdriften: ”Vår ordinarie personal var lite orolig”

Publicerad: 27 oktober 2021, 06:02

Ledningsgruppen på Circle K tog över driften av stationen i Flädie i lördags. Till vänster får Johan Söderberg, drivmedelschef, Per Silverbratt, nätverkschef, Eva Kimborn Heivert, vd och Helena Fornstedt, försäljningschef B2B och kort instruktioner i arbetet. Till höger, med nybakade bullar i famnen, Maria Borg Tremura, personal- och HR-chef.

Vad sägs om att få betald semester medan chefen sköter ditt jobb? Den förmånen kunde personalen på Circle K i Flädie njuta av i lördags då bensinjättens ledningsgrupp tog över butiksarbetet. ”Det var väldigt lärorikt”, säger vd Eva Kimborn Heivert.


Ämnen i artikeln:

Circle KPersonal

I våras lanserade Circle K tjänsten Blippa Bilen, som låter kunden betala tankningen direkt i mobiltelefonen. Samtidigt startade också en intern tävling med målet att få så många kunder som möjligt att använda den nya tjänsten. Priset till den vinnande stationen: En betald, ledig dag då Circle K:s ledningsgrupp tog över arbetet på stationen.

– När vi, först i världen, lanserade Blippa Bilen var det viktigt för oss att skapa engagemang i hela organisationen. En del av det bestod av den tävlingen, säger Eva Kimborn Heivert.

Vinnare i tävlingen blev stationen i skånska Flädie och i lördags var det dags för ”personalbytet”. Inför övertagande drillades ledningsgruppen i allt från att göra tunnbrödsrullar till att lära sig PLU-koder.

– Det var en väldigt lärorik, rolig och givande dag på vår station i Flädie. Hela ledningsgruppen var på plats och deltog i allt ifrån att möta våra kunder, bereda och servera mat samt skötsel av stationens alla områden. Våra stationsmedarbetare är tusenkonstnärer och jag är väldigt imponerad och tacksam för det fina arbetet de gör varje dag, dygnet runt, säger Eva Kimborn Heivert.

Bild 1/3  Circle K:s vd Eva Kimborn Heivert serverar en french hotdog.

Den ordinarie butikschefen Andreas Brunke Krispinsson var inte särskilt orolig över att lämna över ”sin” station i ledningsgruppens händer – flera av dem har sedan tidigare erfarenhet från butiksgolvet.

– Det kändes spännande att se hur ledningsgruppen skulle hantera strategierna och processerna som de själva tagit fram och utvecklat. Men jag kände mig väldigt trygg i att de skulle lösa uppgiften utan problem, det var trots allt en väldigt erfaren och engagerad grupp som tog över stationen. 

Hur skötte de jobbet?
– De skötte jobbet galant. Det märks att många har arbetat på stationsgolvet tidigare. Det var som att onboarda sju erfarna nybörjare med olika spetsegenskaper. Vår ordinarie personal var lite orolig innan, men de tyckte det var superkul och att de var väldigt duktiga. Ledningsgruppen är varmt välkomna att gästa vår station när de vill. 

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Circle KPersonal

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev