Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Gudrun Sjödéntopparna självkritiska efter vittnesmål om missförhållanden: ”Förtroendet för företaget är skadat”

Publicerad: 8 april 2022, 09:36

Gudrun Sjödén

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Efter Expressens publicering där tidigare anställda vittnat om mobbning och rasism hos modebolaget Gudrun Sjödén tar ledarskapet bladet från munnen. Man konstaterar att förtroendet för företaget är skadat och lovar att återskapa det.

Ämnen i artikeln:

Gudrun SjödénModeArbetsmiljö

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


Det var under onsdagens som Expressen publicerade sin granskning av modebolaget Gudrun Sjödén. Och det var en minst sagt osmickrande beskrivning den företagskultur som skapats av vd Ann Adelsson, hennes parhäst, grundaren Gudrun Sjödén.

I artikeln beskrivs företaget som ett skräckvälde där tidigare anställda och andra personer som arbetat med företaget vittnar om rasistiska uttalanden och systematisk mobbning.

Nu svarar Ann Adelsson och Gudrun Sjödén på kritiken. I ett offentligt uttalande skriver de att de tar anklagelserna på största allvar och att nolltolerans ska råda mot alla former av diskriminering, mobbning och rasism.

Vidare skriver de att de från ledningen sida är självkritiska och måste bli bättre i både kommunikation och genomförande av företagets värderingar.

I Expressens artikel uppgav en tidigare HR-ansvarig att ledningen skulle ha struntat i medarbetarundersökningar eftersom tidigare sådana givit så dåligt resultat.

Någon kommentar till detta ges inte av Ann Adelsson och Gudrun Sjödén. En arbetsmiljökommitté uppges ha bildats år 2018, men en del av arbetsmiljöarbetet uppges ha ”tappats bort i samband med personalbyte”.

Enligt Ann Adelsson och Gudrun Sjödén jobbar företaget sedan i augusti aktivt med arbetsmiljöområdet och kommer att starta en oberoende genomlysning av arbetsmiljön.

”Förtroendet för företaget är skadat och det är nu vårt arbete, hårda arbete, att återställa det.”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev