Arbetsliv
En marknadstalang med skärpa och fokus: ”Är väldigt försäljningsdriven”
Publicerad: 21 april 2023, 06:41
”Det har varit en fantastisk resa. Jag tror inte att utvecklingen hade skett lika snabbt om jag hade bytt bolag ”, säger Emelie Olsson om sin tid på Scandinavian Photo.
Foto: Pressbild
Hon började på Scandinavian Photo 2016 som oerfaren marknadskoordinator. Nu är Emelie Olsson ansvarig för bolagets marknadsorganisation som CMO. ”När jag blev marknadschef efter två år och fick det ansvaret frågade jag mig om jag var redo för det. Men man kan växa i ett par för stora skor också”, säger talangen som hjälpt till att göra Scandinavian Photo till ett miljardbolag.
Ämnen i artikeln:
KarriärAtt ta plats på Markets lista över 50 talanger går inte obemärkt förbi. Fråga bara Emelie Olsson.
– Det var jättekul – och lite konstigt. Vem har tipsat om mig, tänkte jag. Det är en stor ära att finnas bland så mycket kompetens som finns där. Ta Anton Peterson på Noos Digital som jag har jobbat med. Han är extremt professionell och jättekunnig. Så väldigt kul att finnas på samma lista.
Hur har reaktionerna varit?
– Det har kommit en del från lite olika håll. Sedan har jag varit dålig på att lyfta fram det på till exempel Linkedin. Jag tycker att det känns som att jag skryter då… Men jag passar kanske på när den här artikeln är ute, haha.
Vi kan tala om att grundtipset kom från Per Ljungberg, chief innovation officer på Svensk Handel.
Direkt efter det tog vi frågan vidare till Scandinavian Photos vd Anders Halvarsson som var snabb att återkoppla:
”Emelie är, tillägg till de vanliga egenskaperna hos en modern marknadschef, extra bra på att förstå kunden och kundresan vilket gör att hon driver vår kundservice som får bättre och bättre ratings sedan hon tog det övergripande ansvaret för det. Hon är också mycket snabb och skicklig på att förstå det digitala landskapet som ständigt utvecklas.”
– En väldigt fin kommentar av Anders, säger Emelie Olsson.
– Jag tror att som han säger så har jag lätt att ta till mig av ny kunskap och att snabbt anpassa mig efter förändringar i omvärlden. Beslutet att flytta in kundservice under marknad känns också som ett logiskt beslut givet att vår kundservice varje dag har kontakt med våra kunder och därav är ansvariga för hur vårt varumärke uppfattas. Vi vet att kundnöjdheten är otroligt viktig för att uppfattas som en seriös aktör och jobbar ständigt med att förbättra vår service.
Vad har du mer för egenskaper enligt dig själv?
– Jag är produktionsorienterad och bra på att få saker att hända. Jag sätter mig snabbt in i nya projekt. Jag gillar att testa saker. Funkar det inte kan man kasta bort det och testa något annat. ingen idé att gräma sig över hur det blir.
Drivet visade sig tidigt då hon jobbade på Burger King som 16-åring – och senare Nilson Group.
– Jag är väldigt försäljningsdriven. På Burger King skulle jag sälja fler tillbehör än de andra och likadant på Nilson – jag jobbade mycket med merförsäljning av sulor och likadant. Jag skulle bara vara bäst.
LÄS OCKSÅ: Talangen som galopperat till succé: ”Banat min egen väg i stället för att gå i någon annans fotspår”
Resan i karriären började med en fil.kand-examen inom medie- och kommunikationsvetenskap vid Jönköpings universitet 2016 och fortsatte med en kurs i digital marknadsföring vid IHM.
2016 blev hon rekryterad till Scandinavian Photo via ett bemanningsbolag.
– Jag hade inte den erfarenhet som de sökte men rekryteraren sa att de fokuserade mycket på personlighet. Det var det som gjorde att jag fick chansen.
Sedan dess har det gått undan. Efter två år blev hon marknadschef och sedan 2022 är hon chief marketing officer med ansvar för hela marknadsorganisationen.
– Det har varit en fantastisk resa. Jag tror inte utvecklingen hade skett lika snabbt om jag hade bytt bolag. När jag kom in var vi två på marknad och jobbade bara med tryckt annonsering, Nu är vi 14 personer inklusive kundservice och vi jobbar med fler kanaler än 2016 så det har hänt massor. Vi har gått från en omsättning på 650 miljoner kronor till att bli ett miljardbolag. För min del har det varit en väldigt bra skola och miljö för att få växa upp i.
Har du ramlat på motgångar på vägen?
– De motgångarna jag har upplevt har varit att exempelvis tvingas omorganisera och göra mig av med kompetent och duktig personal under pandemin. Jag har som tur var sluppit andra större motgångar i livet än så länge.
Vad gör du om fem år?
– Jag trivs i den här typen av lite bredare roll i en kommersiell verksamhet med fokus på försäljning. Jag kanske är kommersiell chef någonstans då – eller varför inte vd.
Emelie Olssons bästa karriärtips
”Mycket handlar om att ta rygg på personer att inspireras av. Försök hitta förebilder som inspirerar, kanske en mentor eller bollplank. Jag försöker ge tillbaka på det sätt. Hitta gärna någon som är bättre än du på det du vill göra.”
LÄS OCKSÅ: Khaled Sedki om att bli uppmärksammad som talang: ”Jag vill ha en egen kedja”