tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsliv

Bonusregn på Gekås efter försäljningsrekord: ”Vill passa på att premiera våra medarbetare”

Publicerad: 23 januari 2023, 09:54

Gekås-anställdas lönekuvert växer med flera tusenlappar i januari.

Foto: Pressbild

Gekås i Ullared hintar om ett starkt försäljningsår 2022, något som firas med en extra bonus på januarilönen till företagets anställda. ”När det går bra så vill ägaren dela med sig till medarbetarna.”

Ämnen i artikeln:

DetaljhandelnArbetsmiljö

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


LÄS OCKSÅ: Patrik Stoopendahl: Googles skräckmotståndare kan även rita om handelskartan

Sedan flera år tillbaka har Gekås en bonusmodell som baseras på varuhusets försäljning.

Under 2022 skapade försäljningen en bonus om 7 extra kronor per arbetad timme till företagets medarbetare i bonus, rapporterar Hallands Nyheter.

Tidningen har även ställt upp ett räkneexempel enligt följande; En vanlig 40-timmars arbetsvecka motsvarar 2 080 timmar och det skulle i så fall innebära 14 560 kronor extra i lönekuvertet i januari.

– Vi har haft ett bra försäljningsår 2022 och då vill vi passa på att premiera våra medarbetare som har gjort det hårda jobbet. Det är en ynnest att kunna göra det, säger Patrik Levin, vd på Gekås, till tidningen.

Bonusen erhålls av de medarbetare som är tillsvidareanställda, och de som är visstidsanställda men har arbetat mer än 800 timmar.

Totalt kommer 14 miljoner kronor delas ut till ungefär 1 050 anställda på Gekås.

– Försäljningsmässigt är 2022 bättre än vårt bästa resultat någonsin som vi hade 2019. Varuhusets bruttoomsättning var 5,6 miljarder kronor 2019 och vi har haft en bättre bruttoomsättning under förra året, säger Patrik Levin till Hallands Nyheter.

Det finns ingen enskild förklaring till varför försäljningen gått så bra som den gjort och trots rekord är Patrik Levin inte nöjd, utan tror att det kan bli ännu bättre.

– Det är massor av orsaker till det. Vi har fortfarande inte sålt så mycket som vi hade önskat. Tittar man på det rent krasst så har vi ett 2020 och 2021 som inte alls följer Gekås mönster när det gäller försäljningstillväxt historiskt på grund av pandemin, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför har det varit svårt för oss att veta hur 2022 skulle bli. Starten på förra året var tuff eftersom många var sjuka i virusvarianten omikron och skulle stanna hemma i sju dagar. Men vi gjorde en stark höst där regn- och vinterkläder drev upp försäljningen.

LÄS OCKSÅ: Stenhård press i dagligvaruhandeln – här är aktörernas planer och prognoser för 2023: ”Vi slåss om varje kund”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev