Foto: Stefan Nilsson
Åsa Domeij, Axfood

”Viktigt och bråttom att politiken svarar upp till stärkta ambitioner”

Axfood har tagit fram Mat 2030, en rapport med 70 förslag för en mer hållbar livsmedelsstrategi. Nu måste politikerna stå beredda inför konsumenternas och näringslivets stigande krav. ​Det skriver hållbarhetschefen Åsa Domeij i ett debattinlägg.
Text: Åsa Domeij
Annons:

En allt mer intensiv debatt om klimatet kan bidra till fler resultatinriktade lösningar. Ju mer konsumenternas intresse ökar för att handla mer hållbart, desto längre kan dagligvaruhandeln gå i sina ambitioner.

Det finns flera frågor inom vår sektor som är viktiga för en mer hållbar utveckling och som samtidigt engagerar konsumenterna.​

Det finns flera frågor inom vår sektor som är viktiga för en mer hållbar utveckling och som samtidigt engagerar konsumenterna.

  • Fajt mot svinnet. Matsvinn tär i onödan på miljö och plånböcker. Axfood har tagit på sig att halvera matsvinnet till 2025. Sedan basåret 2015 har andelen matsvinn reducerats med 14 procent. Några exempel är utförsäljning av varor som närmar sig bäst före-datum och särskilda lådor med rabatterad frukt och grönt med skönhetsfläckar.  
  • Plastbantning. Förpackningar som består av mindre plast, utfasning av engångsartiklar och pant på smoothie- och juiceflaskor är några initiativ. Målet är att alla våra plastförpackningar ska vara tillverkade av återvunnen eller förnyelsebar råvara till 2030.
  • Schyssta ägg. Sedan tidigare säljer Axfood inga ägg från burhöns i våra konsumentbutiker. Ett omfattande arbete pågår nu även för att minska förekomsten av ägg från burhöns i dressingar, såser och andra så kal-lade sammansatta produkter från våra egna varumärken.
  • Grönt i tanken. Matens transporter har stor klimatpåverkan.För att driva utvecklingen av hållbara transporter ställer vi om till en mer fossilfri fordonsflotta som i allt högre grad körs på gas, raps, etanol och el. Dessutom väljs bränsle som innehåller råvara från oljepalmen bort för inte bidra till avskogning.​
  • Schyssta villkor. Vi har antagit en levnadslönestrategi för att arbeta för löner som går att leva på i leverantörsledet, inte minst för säsongsarbetare. Utvecklade inköpsmetoder och färre mellanhänder är två sätt.

När initiativ från näringslivet tar armkrok med det ökade konsumenttrycket och incitament från politiken kan positionerna flyttas fram på riktigt. Att miljö- och klimatfrågor på allvar tar plats i Januariavtalet är därför positivt. Samtidigt saknas en hel del i genomförandet av livsme­delsstrategin för att den ska vara tillräckligt pådrivande inom hållbar produktion och konsumtion.

Axfood har därför tagit fram Mat 2030, en rapport med över 70 förslag till en hållbarare livsmedelsstrategi. Det är viktigt och bråttom att politiken svarar upp till konsumenternas och näringslivets stärkta ambitioner.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...