PA Prabert, Mysafety Group

”Vi måste sluta ignorera problemet kring ID-kapningar”

2,2 miljoner svenskar har drabbats av ett försök till ID-kapning under året som gått. Det är hisnande fyra försök i minuten, 256 försök i timmen eller 6 154 försök per dygn. Trots det känns det som att frågan inte tas på det allvar som krävs. Det måste bli ett slut på ursäkter och en tydlig plan framåt om vi ska komma tillrätta med problemet. Det skriver Mysafety Groups vice koncernchef PA Prabert.
Text: PA Prabert
Annons:

PA Prabert,

vice koncernchef, Mysafety Group

För några veckor sedan släppte vi vår årliga rapport kring ID-kapningar i Sverige.

För sjätte året i rad tar vi på Mysafety fram siffror genom Kantar Sifo med ambitionen att belysa problemet med ID-kapningar riktat mot privatpersoner.

Även om vi i år, glädjande nog, kan konstatera en viss minskning vad gäller antalet som drabbats, ser vi en mycket oroväckande utveckling med ännu fler försök.

För att komma tillrätta med problemet behöver fler ta det på allvar och även inse att det är en fråga som sträcker sig långt utanför Sveriges gränser.  

Under det senaste året har 166 000 personer drabbats, en minskning från förra årets 237 000. Det är både glädjande och förvånande att se de siffrorna, men lyckan överskuggas av att hela 31 procent av befolkningen, motsvarande 2,2 miljoner människor, blivit utsatta för ett försök till ID-kapning.

Vi vet sedan tidigare att ID-kapningar är ett mer eller mindre riskfritt brott för bedragarna. Risken att åka dit är nära på noll.

Vi vet också att det ofta är internationella ligor som ligger bakom den här typen av brott.

Det vi saknar – för att på allvar börja motverka den här utvecklingen – är därför ett mycket tydligare internationellt samarbete på området. Såväl inom polis och myndigheter som inom näringslivet.  

När vi dessutom vet att ID-kapningar ofta finansierar annan brottslighet som exempelvis vapen- och droghandel blir det ännu lättare att argumentera för att det är här vi bör sätta in extra resurser i dagsläget.

Genom att strypa en betydande finansieringsväg kan vi på en gång stävja ett antal att brottstyper i sann ”Capone-anda”.  

Det handlar dels om att informera alla kunder om såväl risker och lösningar. Hur skyddar man sig från att bli drabbad och vad gör man om man drabbas?

Såväl vår egen regering som Europol ser cyberbrottslighet och bedrägeribrott som fokusområden framåt. Men frågan är om det räcker. Vi tror att det dessutom krävs att vi specifikt börjar lyfta ID-kapningarna eftersom dessa ofta är grunden för ytterligare bedrägerier.

Näringslivet har en mycket viktig roll att fylla. Alla typer av företag kan bidra – inte minst e-handelsföretag, banker, kortutgivare, kreditgivare och försäkringsbolag.

Det handlar dels om att informera alla kunder om såväl risker och lösningar. Hur skyddar man sig från att bli drabbad och vad gör man om man drabbas?

Men det handlar också om att hitta tekniska lösningar som gör det svårare för bedragarna – något som kan handla om allt från bättre skydd vid e-handel till bättre identitetskontroll vid olika typer av inloggningar.  

I slutändan handlar det dock om att ta ansvar. Att hjälpa de som drabbas, täcka förluster, skador och hjälpa till och reda ut problem. I allt från det privata till kontakten med myndigheter, polis och åklagare.

För företagen sitter ofta på mer information än någon annan inblandad – något som bättre skulle kunna användas i bevisföring och rättskipning.  

Vilket också leder oss till den absolut viktiga insatsen – vi måste börja lagföra bedragarna. Såväl i Sverige som internationellt. De måste upp inför domstolarna och dömas för de brott de begått. Vi måste helt enkelt visa att vi tar problemet med ID-kapningar på allvar. Och därigenom troligen även få bort en hel del annan brottslighet från gator, torg och nät. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...