Foto: Shutterstock
Anton Granlund, Fredrik Widing och Oscar Harfvenstein

”Världen behöver butiker som påverkar emotionellt och berör på riktigt”

Gatans trafik räcker inte till, köpcentrum har svårt att fylla sina vakanser, traditionella retailers dör, varumärken kämpar med att hitta nya distributionskanaler och samtidigt växer e-handeln. Det är tydligt att vi är mitt i en strukturomvandling och att många företag med traditionella affärsmodeller nu famlar i mörker, skriver Slash.tens Anton Granlund, Gate 46:s Fredrik Widing och Boys Don´t Crys Oscar Harfvenstein.
Text: Anton Granlund
Annons:

Anton Granlund,

vd, Slash.ten

Fredrik Widing,

vd, Gate 46

Oscar Harfvenstein,

ägarna, Boys Don´t Cry

Ett besök i svenska gallerior vittnar om att allt prat om verkliga kundupplevelser snarare är tomma löften och i själva verket handlar om logistik- och produktfokuserade butiker. I dag är butikerna i många fall en plats för varorna, inte för kunderna.

Om butikerna ska lyckas konkurrera med e-handeln krävs något annat, så som autentiska upplevelser som når kundernas hjärtan.

I detta har retail, varumärken och fysiska möten en given plats, men inte med samma affärsmodeller och utifrån samma plattform som i dag.

Människan är en social varelse som gärna samlas kring sådant som engagerar. Vi förenas exempelvis kring kultur, värderingar och intressen, och går dit vi känner tillhörighet och upplever värden. När vi befinner oss på en sådan plats, då har vi inga problem att köpa vare sig produkter eller tjänster.

Om butikerna ska lyckas konkurrera med e-handeln krävs något annat, så som autentiska upplevelser som når kundernas hjärtan.

Vi behöver därmed skapa nya affärsmodeller och plattformar som stödjer engagerande människor, skapar sammanhang för genuina möten och möjliggör lönsamma kommersiella platser. Det handlar om att erbjuda fysiska platser som kunden verkligen vill besöka.

Vi kallar dessa initiativ av platser för ”sociokulturella fenomen” vilket kan vara platser som kretsar kring musik, miljö, träning och hälsa, mode och så vidare. Vi är övertygade om att dessa platser kommer att vara överordnade enskilda varumärken.

Där har vi möjlighet att träffa andra likasinnade och göra sådant som de gillar såsom att äta, aktivera sig, diskutera och dessutom hitta produkter och tjänster från ett eller flera varumärkena som de gillar inom just det sammanhanget.

För ska vi vara ärliga så behöver världen inte en till butik med produkter hängande på en klädhäst, världen behöver mer än så, världen behöver sådant som gör skillnad, som påverkar och berör kunder på riktigt emotionellt.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...