Anton Granlund

”Var transparent i stället för att skicka massmejl med innehållslösa erbjudanden”

Panik och rädsla sprider sig som en löpeld till följd av covid-19 . I vår bransch är stressen minst sagt påtaglig. Det är lätt att tycka synd om sig själv, ryckas med och ta drastiska beslut, skriver Anton Granlund, som manar till sans.
Text: Anton Granlund
Annons:

Anton Granlund,

vd, Slash.ten

Panik, oro och rädsla sprider sig som en löpeld till följd av covid-19 över hela världen. Företag, organisationer, myndigheter liksom individer försöker navigera och förstå sig på denna besvärliga tid. I vår bransch, retail, är stressen minst sagt påtaglig. Utskick med ogenomtänkta erbjudanden, desperata debattartiklar och entreprenörer och företag som iklär sig oproportionerliga offerkoftor dyker upp på sociala medier eller i mailkorgen.

Visst drabbas även jag och de bolag jag är med och driver. Slash.ten tappar kunder som stänger butiker, nyöppningar skjuts på framtiden och kortare öppettider och minskat kundflöde betyder färre stjärnor i butikerna.

Det är lätt att tycka synd om sig själv, ryckas med och ta drastiska beslut som mer bygger på rädsla och som är tagna i affekt än att agera såsom jag tror långsiktigt är rätt och i linje med våra grundvärderingar.  

Ungefär en månad innan denna kris blev påtaglig skrev jag och Jon Lööf, tidigare vd på Casall, en artikel där vi presenterade en modell som bygger på att relationer är nyckeln till starka hållbara varumärken, dess efterfrågan och försäljning.

I korthet handlade det om att inte ta genvägar för att nå försäljning genom kortsiktigt agerande eller kräng. Lite visste vi då att det skulle komma en period där just detta sätts på prov, kanske mer än någonsin.  

I en undersökning gjord av Global Web Index, sa 50-60 procent av de tillfrågade i länder med smittspridning att de var extremt oroliga över viruset. Detta var i mitten på mars och vi kan med god anledning anta att denna oro inte minskat.

En relation bygger på förståelse, förtroende och medkänsla, framförallt i en kris så omfattande som denna.

För att behålla eller stärka relationer måste vi försöka förstå varandra och inte bara ta utgångspunkt i oss själva eller vår egen verksamhet. Det är då relationer prövas på riktigt. Lämnar vi våra nära och kära, våra kunder och medarbetare för att rädda oss själva eller försöker vi reda ut situationen ihop?

Jag vill råda till att inte vara pappan i filmen Turist, som lämnar familjen när lavinen kommer nära. För låt oss konstatera, alla är oroliga. För sina jobb, ekonomi och inte minst hälsan. Nu är det läge att vara där för varandra.

Att pusha till exempel kunder att köpa produkter på rabatt eller informera om den senaste kampanjen stillar antagligen inte någons oro. Nej, erbjudanden, kräng och offerkoftor bör läggas undan till förmån för omtanke och ömsesidig förståelse.

På Slash.ten har vi ställt om vårt fokus till att tänka på hur vi kan visa detta i handling och därmed kanske sprida en gnutta positiv energi under dessa svåra tider, både till våra stjärnor och kunder.

Det kan handla om enkla saker som att ringa eller skriva och fråga hur någon mår, skicka ett blombud, på olika sätt ge tips eller på med en enkel gest visa att vi bryr oss. Vi har även lagt om fokus till att utbilda mer under dessa tider.

2009 gjorde Hyundai något som vi kan dra lärdom från.  När hela bilindustrin försökte rädda sig genom bland annat omstruktureringar och nedskärningar i budgetar förstod det Sydkoreanska bilvarumärket att deras kunder också kände oro och hade utmaningar. Företaget lovade därför att köpa tillbaka kundernas bilar om de förlorade jobbet inom ett år från köptillfället. Hyundai var en av få bilvarumärken som var lönsamma det året.

Att pusha försäljning utan förståelse för kunden i denna tid menar jag alltså är fel strategi om man vill bygga långsiktig framgång. Vidta åtgärder, men inte på bekostnad av förtroende, tillit och relation.

Att pusha försäljning utan förståelse för kunden i denna tid menar jag alltså är fel strategi om man vill bygga långsiktig framgång. Vidta åtgärder, men inte på bekostnad av förtroende, tillit och relation.

Ge tips, lyssna och var transparent med era utmaningar i stället för att skicka massmail med innehållslösa erbjudanden.

Jag tycker personligen att flera av Sveriges restauranger gjort det bra med att berätta om sin situation och parallellt skapat kreativa lösningar för att. kunna leverera ut mat eller ge riskgrupper rabatter.

Mr French-gruppen ställde till exempel om så att deras servering- och barpersonal började leverera ut till kunder som nu jobbade hemma eller inte kunde ta sig ut på grund av karantän. Kunderna uppskattade tjänsten samtidigt som företaget räddade både jobb och intäkt.

Nyckeln är att ställa om all kommunikation och beteende på ett sätt så att den ger något slags lättnad, hopp eller tröst, med respekt för situationen och dess allvar och utan att bli en alarmist.

Hur svårt det än må vara så är medkänsla och tålmodighet antagligen det viktigaste att ha med sig i dessa svåra tider, både internt och externt.

Så nästa gång ni funderar på ett utskick, ett inlägg eller på annat sätt uttrycka er frustration och rädsla, sätt er in i er kunds eller anställdas känslor, försök förstå vad de känner och möt dem där. Försök hitta vägen till att ni vill och kan hjälpa varandra. För just nu är det inte synd om bara er, detta berör oss alla.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...