Tobias Jonasson, vd Insitepart

”Uppfriskande att se veteranens storsatsning på uppdaterad logistik”

Åhléns har långt ifrån stått stilla de senaste åren. När den veteranklassade varuhuskedjan nu uppdaterar sitt uråldriga lager och bygger nytt blåser uppfriskande vindar, skriver Tobias Jonasson.
Annons:

Tobias Jonasson,

vd och koncernchef på Insitepart

Öhrnen landade i Rosersberg för att sedan flyga vidare. I ett pressmeddelande meddelande nyligen Åhléns, med numera avgående vd Gustaf Öhrn i spetsen, att man investerar i ett nytt automatiserat centrallager. Det nya lagret, som byggs i Rosersberg norr om Stockholm, ska enligt samma pressmeddelande ”möjliggöra snabbare, smidigare och effektivare leveranser för både e-handel och varuhus”. Vidare ska den nya lösningen ”bidra till att göra Åhléns till en ledande digital marknadsplats”.

Flytten, som är planerad till Q2 2022, innebär att Åhléns lämnar sitt befintliga lager i Jordbro på Stockholms södra sida. Verksamheten på Dåntorpsvägen har bedrivits sedan 1962, vilket gör lagret till ett av de äldsta i Retailsverige – om inte det allra äldsta.

Beslutsamhet och handling blir garanten för att inte riskera att bli stående kvar på perrongen.

Att det placerar sig i toppen på listan över gamla lager har delvis sin förklaring i att Åhléns har en nära på evighetslång historia, men också för att Jordbro som lokalisering genom åren har tjänat verksamheten väl. Än i dag gör den direkta närheten till kedjans kluster av varuhus i Stockholm och en hög koncentrationen av e-handlande konsumenter i huvudstadsregionen Jordbro till en fördelaktig geografi. Däremot blir en byggnad, vars äldsta delar uppfördes i början av 1960-talet och därefter har byggts till i flera etapper, en utmanande utgångspunkt för att lyfta och framtidssäkra hjärtat i sin logistik.

Så när Åhléns nu väljer att bygga nytt istället för att anpassa befintliga lokaler får det betraktas som både rimligt och logiskt. Att valet faller på Rosersberg får med hänsyn till spelbara markalternativ i Stockholmsområdet även det betraktas som rimligt och logiskt.

Att Åhléns satsar och investerar 200 miljoner kronor i ett nytt centrallager är uppfriskande. Nya och i olika grad automatiserade lager poppar just nu upp som svampar och är i sig inte det som piggar upp. Istället handlar det om hur en till åren kommen retailveteran, i ett nytt snabbföränderligt detaljhandelslandskap utan facit, agerar på en övertygelse och vill anpassa sin logistikförmåga till sitt nya sammanhang. Beslutsamhet och handling blir garanten för att inte riskera att bli stående kvar på perrongen medan de betydligt yngre och mer snabbfotade e-handlarna lämnar med framtidens konsumenter i resesällskapet.

Sedan Gustaf Öhrn tillträdde 2016 har Åhléns stått allt annat än stilla. Varuhus har stängts eller profilerats om, ett outletkoncept har introducerats och en e-handel som redan har passerat halvvägs mot miljarden har lanserats. Nu visar kedjan mod och initiativförmåga även på logistiksidan. Och vem vet, kanske kan den nya lagerlösningen även bli en möjliggörare för att tillsammans med varuhusen låta Åhléns bli en ledande fysisk marknadsplats?

En sälj- och distributionsplattform för aktörer som saknar egna butiksytor och tillhörande distributionslösning?

Vi får helt enkelt avvakta och se hur nya hur den nya vd:n Annica Hagen tar sig an uppdraget. Åhléns nya satsning på logistiken är hursomhelst uppfriskande.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...