Foto: Getty Images
Johan Nordström

”Svenska näthandlare måste våga välja väg för nå lönsamhet och överleva”

Svensk näthandel hade en stark tillväxt under 2020, men samtidigt är det svårt för många handlare att nå lönsamhet. Många måste bli tydligare och välja väg för att överleva framöver, skriver Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.
Text: Johan Nordström
Annons:

Johan Nordström, Sverigechef på Ecster

Pandemiåret 2020 fick allt fler svenskar att vända sig till näthandeln.

Tillväxten blev makalösa 40 procent under förra året jämfört med 2019. Men trots att tillväxten är stark kämpar många handlare ändå med att nå lönsamhet i sin näthandel.

Kostnaden för att vinna nya kunder är för stor i relation till marginalen per inköp och kundlojaliteten är ofta för svag.  

Flera näthandlare har redan breddat sina säljkanaler och jag är övertygad om att allt fler näthandlare kommer att etablera fysiska butiker, showrooms eller pop up-butiker som kommer att fungera som varumärkesförstärkare, men också som lagercentraler för smidigare logistik. 

Kostnaden för att vinna nya kunder är för stor i relation till marginalen per inköp och kundlojaliteten är ofta för svag.  

Samtidigt kommer allt fler traditionella handlare att satsa mer på sin näthandel och på nya butikskoncept. Sammantaget leder detta till att handlarna möts på mitten – och där kommer det att bli trångt. Många olika aktörer vill ta plats i samma utrymme. 

Frågan är vilka som kommer att bli vinnarna – vilka kommer att lyckas driva tillväxt med lönsamhet? Jag ser ett flertal avgörande framgångsfaktorer:

  • Till att börja med måste handlarna välja en tydlig strategi. De behöver identifiera vem som är den tilltänkta kunden och vad denne är i behov av. Vad vill man erbjuda, till vem ska man erbjuda det och hur gör man detta på bästa sätt? Handlare behöver bestämma sig för om målet är att vara en volymaffär eller om man vill specialisera sig för att vinna ett specifikt kundsegment. Kort och gott behöver svenska handlare välja väg, halvmesyrer kommer inte att vara hållbara och det kommer inte att finnas någon mellanväg.
  • Vidare kommer kundupplevelse att vara a och o. Det gäller att erbjuda den mest optimala kundupplevelsen med minst friktion, någonting som kännetecknas bland annat av enkelhet, bekvämlighet och personifiering. Många handlare har i dag alltför krångliga köpprocesser vilket riskerar att skrämma bort kunder. Kunderna kommer att välja dem som har en enkel och smidig lösning med få klick i checkouten. Pandemin har höjt ribban för vad svenska kunder förväntar sig, och kunder förväntar sig numera ännu snabbare leverans och att varan levereras hela vägen hem till dörren, oavsett om de handlar på nätet eller i butik. 

Många handlare har i dag en låg kundlojalitet samtidigt som det blir svårare och svårare att vinna nya kunder.

Många handlare har i dag en låg kundlojalitet samtidigt som det blir svårare och svårare att vinna nya kunder.

Framgångsformeln stavas personifiering. För att ge kunderna en unik och optimal kundresa måste handlare hela tiden kunna anpassa sitt erbjudande till varje enskild kund. Här kommer AI, artificiell intelligens, att spela en viktig roll. 

Det kommer att bli avgörande att lyckas med unified commerce, att skapa en personaliserad kundupplevelse i realtid, oavsett kanal. De handlare som lyckas med att helt integrera sin fysiska butik med näthandel i en sömlös process har goda möjligheter att lyckas omsätta tillväxten till lönsamhet.

Med en kundupplevelse som överträffar förväntningarna och som anpassas för varje enskild kund oavsett säljkanal har man goda förutsättningar att lyckas. Men först gäller det att våga välja väg och identifiera sin önskade position. Det kommer att bli alltför trångt i mitten. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...