Tobias Lindh

”SoMe-handel – nästa handelsrevolution är redan här”

Ny data från Adyens globala Retailbarometer visar att 18 procent av nordiska konsumenter använder sociala medier för att handla dagligen. För de som följt nyheterna att en känd influencer med över två miljoner följare som skulle skapa en egen klädkollektion inte ens lyckades sälja ett trettiotal tröjor kan detta komma som en överraskning. Är det dags för handlare att ta sociala medier på allvar?
Text: Tobias Lindh
Annons:

Tobias Lindh

Norden & Baltikumchef
Adyen

Här gäller det först och främst att reda ut begreppen. Vad innebär handel på sociala medier?

För många går tankarna direkt till marknadsföring. Daniel Wellington var ett av de första varumärkena som gjorde succé på Instagram med att göra reklam genom influencers. Där fick de både räckvidd, positionering och möjlighet att driva försäljning med rabattkoder.

I dag finns det även andra sätt att sälja genom sociala medier där de sociala nätverken kan agera som en marknadsplats. Adyens data visar att 33 procent av handlarna planerar att möjliggöra köp via Facebook Messenger inom det närmsta året.

Detta är något som konsumenter världen över har nappat på. Adyens undersökning som släpps senare i höst visar att hela 18 procent av nordiska konsumenter handlar mycket frekvent på sociala medier. Det är fler än om man räknar ihop de som bor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo och Köpenhamn tillsammans. Men den siffran är låg jämfört med andra länder. I Brasilien, Italien och Spanien rör det sig om 28 procent eller mer – med andra ord handlar nästan var tredje konsument regelbundet genom sociala medier.

Varför sker den här utvecklingen nu? Ett köp ska vara enkelt. Mobilt BankID, mobila bankappar och mobila plånböcker driver alla handeln till mobilen och där står sociala medier bäst positionerade när det kommer till handel.

Den som bryr sig om konvertering vet dessutom att ju fler steg en konsument behöver ta, desto större är risken att den överger köpet

Den som bryr sig om konvertering vet dessutom att ju fler steg en konsument behöver ta, desto större är risken att den överger köpet. Att fler kan handla i samma kanal som de hämtar inspiration blir därför logiskt. Retailbarometern visar att av de 21 procent av handlarna som i dag använder sociala medier som försäljningskanal anser sig drygt hälften ha stark till mycket stark utväxling av detta.

Även om handel genom sociala medier är på uppgång betyder det givetvis inte att man ska stänga ner varken e-handeln eller butiker. Däremot skapar det spännande möjligheter för handlare att se över sin kanalstrategi. Öppnar sociala medier för försäljning mot en ny målgrupp? Är det ett sätt att nå lojala kunder? Beroende på vad man säljer kan rätt väg se olika ut. Men precis som med e-handel är det viktigaste att man investerar i att bygga sin kanalstrategi skalbart, så att man får en tydlig översikt på hur kunderna rör sig mellan olika beröringspunkter. Det är sann omnikanal.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...