Foto: Shutterstock
Jussi Lindberg, Adyen

Så skapar du lojalitet och behåller kunderna även efter Black Friday

Årets mest omtalade shoppinghögtid ligger runt hörnet och förberedelserna inför Black Friday och Cyber Monday är i fullgång. Försäljningen skjuter i höjden – men hur behåller man kunderna efteråt? Jussi Lindberg på Adyen ger sina bästa tips för hur man bygger lojalitet genom Black Friday.
Text: Jussi Lindberg
Annons:

Jussi Lindberg,

SVP Business development, Nordics and Baltics Adyen

Black Friday är startskottet för detaljhandelns viktigaste period. För många handlare sker nästan hälften av försäljningen mellan den fjärde fredagen i november och nyår.

2018 lär inte bli ett undantag. Adyens senaste undersökning visar att pris är en avgörande faktor för hur svenskar handlar. Sex av tio svenskar som föredrar att handla online motiveras av lägre priser. Lika många uppger att de tittat på en produkt i butik för att sedan köpa den billigare på nätet.

Black Friday är därmed ett utmärkt tillfälle att nå nya kundsegment på jakt efter en riktigt bra deal. Men hur behåller man kunderna efter Black Friday?

Bara genom att erbjuda betalningar med ett klick kan handlare bygga lojalitet med en av fyra kunder.

Här är kundupplevelserna som skapar lojalitet på sikt:

  • Gör det enkelt att betala: Nästan hälften uppger att de avbrutit ett köp på grund av att deras föredragna betalmetod inte fanns tillgänglig. Bara genom att erbjuda betalningar med ett klick kan handlare bygga lojalitet med en av fyra kunder – det motsvarar lika många som bor i Stockholm, Göteborg och Malmö sammanlagt.
  • Satsa på omnikanal: Omkring 90 procent av handeln sker fortfarande i fysisk butik. Nästan hälften av kunderna uppger att det skulle öka sin lojalitet mot en handlare om de kunde lämna tillbaka onlineköp i butik. En tredjedel skulle öka sin lojalitet mot en handlare om de kunde beställa en vara online och hämta upp den i butik.
  • Datadriven personalisering: Tre av fyra uppger att de skulle vilja få personliga erbjudanden i mobilen när de befinner sig i närheten av en butik. En tredjedel skulle bli mer lojala mot en handlare om de fick personliga erbjudanden baserade på tidigare köp.
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...