Foto: Shutterstock
Tobias Lindh, Adyen

”RFID:s intåg ritar om spelplanen för den svenska detaljhandeln”

Självbetjäningskassor har gått från modernitet till självklarhet i svenska livsmedelsbutiker. Även andra branscher testar tekniken för att öka servicen och minska köerna i butik. Men enligt Adyens Retailbarometer är långa köer fortfarande ett problem och kostar den nordiska detaljhandeln 25,5 miljarder kronor årligen. Det skriver Norden- och Baltikumchefen Tobias Lindh.
Text: Tobias Lindh
Annons:

Tobias Lindh,

Norden- & Baltikumchef, Adyen

Kan RFID (Radio Frequency Identification) vara svaret på hur man kortar köerna?

Tekniken har likheter med hur en streckkod fungerar, men i stället för en kod är det ett RFID-chip som utbyter information med läsaren.

Fördelen med RFID-chipet är att det inte behöver vara synligt för läsaren samtidigt som den kan ta emot information från flera olika chip samtidigt. Det förändrar förutsättningarna för hur självbetjäning i butik kan se ut.

I Amazons konceptbutik Amazon Go, där kunden lämnar butiken utan att skanna varorna alls, bygger på RFID-teknik.

Även andra stora retailföretag, som japanska Uniqlo, har omfamnat tekniken med nya självskanningsprocessen.

RFID har gått från en demonstration av framtidens betalresa till en verklighet i både Usa och Japan.

Nyligen gick Amazon ut med nyheten om att de förbereder en stor expansion av deras Go-butiker. Något som kan ske redan under årets första kvartal och det har pratats om att de kommer att testa konceptet på butiker i varuhusstorlek.

Ett viktigt användningsområde är lagerhantering. Med RFID är varje vara märkt med ett spårbart ID, vilket gör det enklare att sköta inventering och ha översikt på varorna.  

Men tekniken har också potential att hjälpa handlare att korta ner köerna. Statistik från Adyens Retailbarometer visar att 20 procent av de nordiska konsumenterna skulle vara benägna att handla mer i fysisk butik om det fanns en automatisk betalningslösning utan formella köer.

Amazon har integrerat RFID-tekniken med betalningen. Kunden sparar sitt kort i Amazons app. När de besöker butiken skannar de in sig med appen och använder sedan den för att registrera varor.

RFID-tekniken används för att automatiskt räkna ut vad kunden har plockat upp när de lämnar butiken, och betalningen dras automatiskt från det sparade kortet.

RFID är en viktig pusselbit för handlare som vill skapa fysiska upplevelser där betalningen nästan övergår i osynlighet.

En naturlig följd av självbetjäning är att det leder till att personalen kan lägga mer fokus på service och mindre på att betjäna kunden vid en traditionell kassa, något som ytterligare ökar kundnöjdheten.

Dessutom finns det ett behov av att bättre kunna bemöta kundkraven med tanke på att 72 procent av de nordiska handlarna anser att kundernas förväntningar ökar, enligt Retailbarometern.

RFID är en viktig pusselbit för handlare som vill skapa fysiska upplevelser där betalningen nästan övergår i osynlighet, men det kräver ett helhetsgrepp på hur hela den digitala infrastrukturen ska fungera för att verkligen möta kundernas behov och öka intäkterna.

Lösningarna kommer att se olika ut beroende på kraven från kunderna, vilken bransch man verkar i och tillgängliga resurser – men för att verkligen kunna använda tekniken fullt ut måste handlarna tänka igenom hela köpupplevelsen från ett kundperspektiv och optimera varje led i processen – inklusive betalningen. Först då öppnas möjligheten att hämta hem förlorade intäkter.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...