Foto: Mars Samuelsson
Lotta Eriksson, Daymaker

Provrummet – unik möjlighet för den fysiska butiken att särskilja sig

Provrummet och servicen i och omkring provrummet är den avgörande skillnaden mellan e-handel och att handla i en fysisk butik, det skriver Daymakers vice vd Lotta Eriksson.
Text: Lotta Eriksson
Annons:

Lotta Eriksson, vice vd, Daymarker

Åtta av tio kunder handlar om butikssäljaren får in dem i provhytten. Det visar Daymakers statistisk, baserad på mystery shopping-undersökningar i hela Europa.  

Av dem som inte provar handlar bara tio procent.

Det som händer i provrummet verkar alltså vara avgörande för både kundupplevelse och försäljning. Trots det lyckas få kedjor med kundmötet i provrummet.

Daymakers mätning visar att bara sex av tio kunder som har kontakt med en säljare i butik blir rekommenderade att prova de plagg de är intresserade av.

Av de kunder som väljer att gå till provrummet och prova plagg i butik är det endast fyra av tio kunder som får hjälp av säljare för att hitta den bästa lösningen.
 
Kunderna behöver och vill ha aktiva säljare i provrummet. Säljare som ger service och hjälper dem. Som hämtar andra modeller, färgsättningar och storlekar.

Av de kunder som väljer att gå till provrummet är det endast fyra av tio som får hjälp av säljare för att hitta den bästa lösningen

Då blir det naturligt att ta kunden genom alla delar i säljprocessen, att tala om att jeansmodellen även finns i svart, visa på en nyinkommen tröja, visa på passande tillbehör och bekräfta kunden i sitt val.

Provrummet och servicen i och omkring provrummet är den avgörande skillnaden mellan e-handel och att handla i en fysisk butik med säljare att få råd och inspiration av. 

För att lyckas att höja och förbättra kundupplevelse och snittköp i de fysiska butikerna behövs ett helt nytt agerande från butikssäljarnas sida.  Vi stöttar flera kedjor i kundupplevelseutveckling genom träningar, workshops och förändringsledning.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...