Michael Dahl, strategikonsult

Pandemin är som en lång tennismatch – vi bör byta taktik för att vinna den

Är vi färdiga med Corona nu? Absolut inte! Tvärtom blir vårt agerande nu helt avgörande för när och hur det hela slutar. Räkna med ett år till. Och vi kommer inte att gå tillbaka till samma värld. Räkna med stora förändringar. Rekommendationen är därför att tänka om redan nu.
Text: Michael Dahl
Annons:

Michael Dahl,

strategikonsult samt initiativtagare och ansvarig  för Kundempati Index

Ju snabbare vi inser att coronapandemin inte kommer att släppa greppet, desto fortare får vi slut på eländet. Vi kan sagan om vargen, de tre små grisarna och hur olika det kan gå beroende på om man tar frågan på allvar eller inte.

Who’s afraid of the Big Bad Wolf?

I New York tar man saker på stort allvar och räknar med att börja gå tillbaka till kontoren först under 2021.

Se det hela som en femsetare i tennis mot coronaviruset där varje årstid är ett set. Första set gick rasande fort och vi förlorade med 6-0 innan vi började förstå hur vi skulle hantera situationen.

Nu är vi tvingade att ta hem andra och tredje set. Vi måste därför spela smart under sommaren. Då är vi bättre rustade att även lyckas ta hem tredje set på hösten. För fjärde set går på vintern, ett tungt underlag som är som gjort för coronaviruset. Och när vi tagit oss till femte set på våren 2021, måste vi den här gången vara mycket mer förberedda. Vi måste resolut spela ut coronaviruset helt för att inte hamna i en utdragen match.

Michael Dahls rekommendation är: Tänk om

1. Tänk för guds skull inte att det är så skönt att allt är över nu i september.

2. Tänk istället helt om med ett helhetsperspektiv och se perioden från sommaren 2020 till sommaren 2021 som väldigt annorlunda verksamhetsår.

3. Se sommarledigheten i år som en timeout då vi i lugn och ro kan slicka såren, begrunda och samla styrka inför höstens och vinterns fajt. Och framförallt, börja tänka hur det kommer att se ut hösten 2021. Var ni vill stå då, vem ni vill vara och hur ni vill uppfattas om ett år?

4. Se det närmaste året som ett specialprojekt. Som en jordenruntresa på ett år – med den skillnaden att det är jorden som just nu snurrar runt oss alla.

Många tycker att de varit duktiga i tre månader och tror att det är över nu. Men det är att lura sig gravt. För om vi nu kommer att springa omkring med ett glas rosé och pussa och krama varandra, kommer vi att skapa ett jättebakslag lagom till hösten.

Hemmanära branscher upplever just nu ett starkt uppsving. Andra kategorier kommer under detta år att genomgå ett stålbad och stöpas om helt. Och vissa branscher står i praktiken helt still där verksamheter kommer att brinna till grunden.

Samtidigt får vi inse att det onormala kommer att vara det normala under det närmaste året. Kalla det gärna business as (un)usual.

Vi kommer att upptäcka nya saker och även återupptäcka gamla saker. Världen kommer att förändras och vi kommer inte att gå tillbaka till samma värld om ett år.

Under en sådan period i ständig förändring bör man se marknadsinsikter som en strategisk färskvara.

Coronapandemin, social distansering och mer tid för varandra gör att vi har hunnit stanna upp och tänka. Och känna in och känna efter vad som är viktigt och vem som är schysst.

Därför kommer empati att bli ett mycket tydligare fokusområde och spela större roll. Goda och onda, sköna och osköna kommer att utmålas.

Stay cool, stay safe, stay sane.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...