Johan Augustsson

”Oligopolet måste brytas – då krävs det att kommunerna inte står i vägen”

Ökad konkurrens i dagligvaruhandeln skulle gynna konsumenterna. Men då måste kommuner ta 
ett större ansvar för att främja konkurrensen, skriver Lidls Sverigechef Johan Augustsson.​
Text: Johan Augustsson
Annons:

Johan Augustsson,

Sverigechef, Lidl

För en tid sedan gav vi på Lidl upp våra planer på att etablera oss i Knivsta kommun.

Enligt den granskning som Icanyheter publicerade i september 2019 (nr 37), är konkurrensen inom livsmedelsbranschen i kommunen dålig. I granskningen hamnar Knivsta kommun på tredje plats från botten sett till hela landet.

Det har varit en över tio år lång kamp med kommunen för att hitta en plats att etablera oss på. Efter enträgna försök att komma överens har vi nu fått ge upp våra planer. Det känns som ett svek gentemot alla Knivstabor som sett fram emot vår ankomst, men det är inte vi som sviker Knivsta, det är Knivsta kommun som sviker sina invånare.

Jag vill inte spekulera i varför man försvårar vår etablering, jag kan bara konstatera att invånarna i Knivsta framöver får betala ett fortsatt högt pris för sin mat.

Exemplet Knivsta är dessutom bara ett i raden där det läggs hinder i vägen för att öka konkurrensen på den svenska livsmedelsmarknaden.

Den nuvarande situationen med ett fåtal klart dominerande aktörer som kontrollerar marknaden måste brytas.

Den nuvarande situationen med ett fåtal klart dominerande aktörer som kontrollerar marknaden måste brytas.

Lidl är i dag en uppstickare som bidrar till att utveckla den svenska livsmedelshandeln. Vi bygger mer hållbart än någon av våra konkurrenter. Vår butik i Växjö utsågs 2017 den mest hållbara butiksbyggnaden i världen.

I Visby bygger vi nu världens första Noll-CO2-butiksbyggnad, en butik som kommer att stå modell för framtidens byggande.

Genom smart logistik och planering har vi lyckats minimera transporterna till och från våra butiker. Dessutom har vi utvecklat vårt sortiment och ökat andelen svenska, ekologiska och certifierade livsmedel. ​

Vår utveckling uppskattas av kunderna och de senaste åren har vi vuxit betydligt snabbare än övriga livsmedelsbranschen.

En marknad med få aktörer missgynnar konsumenterna och utvecklingen av marknaden. Det förhindrar valfrihet och kan bidra till att priserna är onödigt höga, vilket drabbar de svenska konsumenternas plånböcker. Det behövs fler aktörer i många av Sveriges kommuner, inte färre.

Det svenska livsmedelsoligopolet måste brytas. Vi på Lidl är en av de uppstickare som vill bidra till att öka konkurrensen och bryta upp de svenska livsmedelsjättarnas starka dominans.

Men för att det ska lyckas krävs att fler kommuner tar ett större ansvar för att främja konkurrensen, inte hindra den.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...