Foto: Vendela Kjerner
Tommy Ohlström

”Nu är det dags att flytta fram positionerna för kooperativt ägande”

Coops medlemmar vill se ett större samhällsengagemang och ansvarstagande för ett hållbart samhälle. Det visar en färsk medlemsundersökning som Kooperativa förbundet (KF) genomfört. Nu antar KF den utmaningen och startar ett arbete med att utveckla konsumentkooperationen för framtiden.
Text: Tommy Ohlström
Annons:

Tommy Ohlström,

ordförande, Kooperativa förbundet

Kooperationen har alltid varit en rörelse med visioner. Kooperativa föreningens styrelse slog 1905 fast att rörelsens ekonomiska system hade som främsta mål att arbeta för en lyckligare mänsklighet. Även om det var mer än hundra år sedan är målet fortsatt relevant.

Coops vision är i dag att vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel. Det är något mer prosaiskt och anpassat till kärnverksamheten, men ställer likväl tydliga krav på att vara något utöver en vanlig butikskedja. 

För detta finns det ett tydligt stöd hos medlemmarna i Coop som också är våra ägare. Undersökningen visar att Coops medlemmar är intresserade av mer än ekonomisk nytta genom bra varor till låga priser. Detta gäller särskilt yngre och barnfamiljer - 72 procent av de yngre och 69 procent av barnfamiljer anser att Coop och KF har ett större uppdrag. 

50 procent anser att Coop borde stärka sin roll i den cirkulära ekonomin för ökad hållbarhet – till exempel genom att erbjuda medlemmarna möjlighet att köpa, sälja eller byta varor med andra medlemmar. Även här är barnfamiljer och unga mest intresserade, medan den äldre generationen är mer skeptisk. 

Vi kan bli en allt tydligare bli aktör i samhällsfrågor. I hållbarhet är vi sedan länge starka – men det kooperativa medlemskapet handlar om mer än det.

Medlemmarna ser också att Coop har en roll att fylla i samhällsutvecklingen mot ett mer inkluderande samhälle. Man ser positivt på ambitionen att driva eller finansiera sociala projekt genom att skänka 1% av värdet av omsättningen för EVM - Egna Varumärken - till social verksamhet i närområdet. Hela 65 procent av de medlemmar som svarat stöder ett sådant initiativ. 20 procent uppger att ett sådant initiativ skulle få dem att handla mer. 

Resultatet visar att kooperationen har en fördjupad roll att fylla. Det hade vi för hundra år sedan – och det har vi idag. Det handlar inte om att resa tillbaka till 1905. Istället ska vi bli bättre på att omsätta den kooperativa grundtanken i 2020-talets samhälle.

Vi kan bli en allt tydligare bli aktör i samhällsfrågor. I hållbarhet är vi sedan länge starka – men det kooperativa medlemskapet handlar om mer än det. Nu är det dags att ta nästa steg och flytta fram positionerna för kooperativt ägande, medlemsnytta och ett modernt arbetssätt. 

Det finns i dag många moderna företag som tar ansvar och har CSR-frågor högt på agendan. Men inom Kooperativa förbundet och Coop har vi något som de saknar. Vi har 3,5 miljoner medlemmar – som också är delägare. Dessa 3,5 miljoner medlemmar har all potential att vara en mäktig röst för förändring.

Därför startar KF nu ett reformarbete där medlemsnyttan ska tydliggöras. Givetvis vill vi att medlemsnyttan i högre grad ska användas som en affärsmässig tillgång – men vi vill också skapa ett tydligare konsumentinflytande för våra medlemmar. 

Exakt vad detta arbete kommer innehålla vet vi inte idag. Men vi vet att vi vill i än högre grad vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel – ja, kanske till och med ta upp tråden för en lyckligare 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...