Tobias Lindh, Adyen

Nätkunden allt viktigare – här är tipsen så att du inte missar en konvertering

Coronapandemin har förändrat spelplanen för retail. Online tar för sig allt mer. Med högre konkurrens på nätet räknas nu varje kund på större allvar än tidigare, och värdet av en hög konverteringsgrad är nu viktigare än någonsin.
Text: Tobias Lindh
Annons:

Tobias Lindh

Norden- & Baltikumchef
Adyen

Har du någonsin övergivit ett köp på nätet? Det har du förmodligen – och så även dina kunder.

Faktum är att 44 procent av konsumenterna i Sverige har avbrutit ett köp online. Fortfarande ser vi en stor andel konsumenter lämna köp på grund av betalningsrelaterade problem, även om det finns förhållandevis enkla och effektiva åtgärder för att lösa just detta.

Efter att ha genomgått den stora utmaningen med att locka in kunderna till just sin sida och sedan övertygat dem att välja varor till korgen kvarstår fortfarande det sista hindret; betalningen. Vad som kan upplevas som en förhållandevis enkel och standardiserad hantering leder fortfarande till höga, och onödiga, avbrott i en köpprocess.

Från Adyens Q1-rapport har nuläget lett till att 40 procent fler väljer att genomföra sina köp på nätet mot årets första vecka, men med detta kommer också en ökad konkurrens när allt fler kunder och handlare dras till detta medium.

Med fler kunder in och många köp som överges måste e-handlare börja ställa sig frågan; hur bör man agera som e-handlare för att minimera risken för att kunder överger checkouten med en fylld varukorg?

Nedan följer fyra enkla steg att börja resan till en bättre checkout och konverteringsgrad.

1 Maximera kundupplevelsen

Användarupplevelsen i en checkout är det enda som står mellan kunden och köpet. När ett köp inte genomförs beror det ofta på att en betalningsprocess innehållit för många steg, att betalningsuppgifterna inte funnits nära till hands eller att köparen blivit distraherad. För att fånga upp kunder som har lämnat varukorgen i just din checkout kan du vid ett senare skede skicka en länk som leder dem tillbaka till betalningssidan med varorna de sedan tidigare valt ut.

I checkouten är målgruppsanpassade betalningsmetoder A och O. Detaljhandeln förlorar nära en miljard om året på att inte ta emot kundernas föredragna betalningsmetoder. Nordiska konsumenter ställer dessutom högst krav i Europa när det kommer till just detta. Hela 39 procent har avbrutit ett köp på grund av att de inte givits möjlighet att betala på det sättet de själva ville.

2 Håll koll på betallandskapet

Kortbetalningar må vara populära i Sverige, USA, och Storbritannien, men i Brasilien görs 15 procent av nätbetalningarna med Boleto, i Kina står Alipay och WeChat Pay för 50 procent och i Nederländerna dominerar iDEAL med 60% procent av nätbetalningarna.

Det är därför viktigt att man också ha koll på köpbeteenden. Erbjud betalmetoder baserat på kundens plats, om kunden använder mobil, desktop eller annat gränssnitt för att genomföra köpet och beroende på värdet på varukorgen. Anpassningsmöjligheterna har ökat på senare tid och då ökar även förväntansbilden från kunden.

3 Bedrägeri kan stå dig dyrt

Ett varumärke är en stor del av varför kunder väljer att handla hos just dig, det är därför oerhört viktigt att se till att säkra betalningar erbjuds. Kostnaden av att drabbas av ett bedrägeri är inte bara kopplat till den förlorade intäkten där och då. En bristande säkerhet kan leda till ett sänkt förtroende bland konsumenterna vilka nu står med fler alternativ för sitt köp än någonsin tidigare.

Samtidigt får säkerhetshanteringsprocesser inte begränsa kundens upplevelse.

4 Säkra lojaliteten

Utan fysiska interaktioner kan det anses svårt att bygga långsiktiga relationer. Men kundlojalitet inom e-handeln har kommit långt bara på några år – mycket i takt med att tekniken utvecklas. Lojalitetsprogram kan nu sammanlänkas direkt med konsumenternas betalkort och olika erbjudanden behöver inte gå omvägar genom mailutskick.

Det går dessutom att spara betalinformationen och ge lojala kunder en snabbare checkout, utan att känslig information behöver lagras på handlarens server.

Företag bör vara medvetna om att olika lösningar för ovan passar olika affärsmodeller, men centralt är att ett bättre betalningsflöde ökar konverteringen. När kunderna tagit sig över brytpunkten för om de vill ha en vara eller inte befinner sig handlarna i en väldigt fördelaktig position. Genom en bättre checkout kan försäljningen öka markant och dessa ytterligare avslut har aldrig varit viktigare.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...