Christoffer Balogh

”När skall retail sluta försöka sälja och få kunden att köpa i stället?”

Det finns ett hav av vandrande plånböcker nära de fysiska kedjornas betalterminaler. Men många gör ett uselt jobb för att driva kund till butik, skriver Christoffer Balogh.
Text: Christoffer Balogh
Annons:

Christoffer Balogh,

Account Manager, Focus Neo

Det fanns en tid då butiker slog upp dörrarna klockan 10.00 och nästan simultant hängde sin ”öppetflagga” på fasaden.

Internet, kräsna konsumenter, omnikanal, mördande konkurrens och kundupplevelse i världsklass var begrepp som ännu inte var ett hot och som inte kunde sänka flera tunga kedjor.

Världen förändras och vissa med den, dock inte alla.

De vakna, snabbfotade och affärsorienterade entreprenörerna har insett att det inte längre går att enkom hänga det printade tygstycket på fasaden för att se kunderna strömma in i butiken och sedan lämna med stora välfyllda påsar.

De har i stället ställt om, tagit till sig av kundernas förändrade köpvanor, större krav på upplevelser och den nya tekniken.

För det är verkligen tydligt att trots nätets ständigt ökande marknadsandel av den totala försäljningen så ser de framgångsrika kedjorna en ljus framtid i att driva fysiska butiker.

Egentligen inte så konstigt, för en kort promenad i city gör gällande att det finns ett hav av vandrande plånböcker, bara några steg från butikernas kortterminaler. Men många gör tyvärr ett uselt jobb att också försöka driva in kunden i butik.

Då frågar man sig, är en skallig statisk docka i skyltfönstret med samma plagg, timme ut och timme in, det som på bästa möjliga sätt 2019, skall locka den alltmer kräsna kunden och slita den in från gatan?

Man blir ännu mer frågandes när vissa kedjor i marknadsföringen i andra kanaler använder kändisprofiler, men sen i skyltfönstret så tätt inpå köptillfället, ändå klä den anonyma dockan. Hur tänker man där egentligen, eller har man ens tänkt?

Därför blir man varm i kroppen när några av Sveriges stora och lönsamma företag bygger skyltfönster och interiör som verkligen kokar.

Ta Synsam som exempel. Kedjan tjänar pengar och räds inte öppnandet av nya butiker. Dessutom är deras framgångsrecept inte ens hemligt. Butikerna kan ses av alla, vad de säljer, till vilka priser, hur de exponerar sina produkter och på vilket sätt som de laddar sina kunder med rätt känslor och köplust.

Då frågar man sig, är en skallig statisk docka i skyltfönstret med samma plagg, timme ut och timme in, det som på bästa möjliga sätt 2019, skall locka den alltmer kräsna kunden och slita den in från gatan?

Synsam har en uttalad strategi som inte heller den är hemlig: Att kundmötet står i absoluta fokus. För dem är det inte aktuellt att klä en död docka med några flashiga bågar när de kan visa oändligt många på skärmar, dessutom i större format.

Så självfallet har de införlivat den senaste tekniken med rörligt material och de har verkligen gjort sin hemläxa, för de vet att uppmärksamhetsvärdet ökar med mer än 50% och vet vad detta gör för försäljningen.

Men Synsam är nästan ensamma där på täppan, så då kommer nästa fråga, har Synsam dammsugit marknaden på alla människor med förmåga att bygga attraktiva butiksmiljöer, som vanligt folk vill besöka och handla i?

Låt oss byta spår och titta in på en traditionell bensinstation. De stora kedjorna har också verkligen gjort en fantastisk resa. För ni har säkert haft samma upplevelser som jag. Man står i bitande kyla och tankar sin bil. När det klipper i munstycket, slänger man en frågandes blick på displayen som visar 689 kr. 

Irritationen över att behöva betala en större summa pengar, mixas med väldoftande mat precis innanför entrén. Innan du ens hunnit komma fram till kassan, har du börjat hungra efter en kryddstark chorizo som ser gudomlig och nygrillad ut på skärmen. I andra näven fick du också med dig en mugg med ekologiskt rykande kaffe, för det presenterades ju så säljande på samma yta.

Du tyckte att 689 kr var dyrt, men macken fick dig att betala ännu mer och dessutom lämnar du stället med ett leende på läpparna. Detta är ju rent magiskt.

Så när flera av framgångsfaktorerna ligger i det visuella, hur kan det då komma sig att detta inte tas på större allvar av aktörer omsprungna av sina konkurrenter och de som kämpar
med vikande försäljningssiffror?

Och hur kom det sig att den gamla smutsiga bensinmacken blev mästare på att driva merförsäljning och ledande inom digital signage, men de flesta inom retail verkar ha glömt bort kunden?

När skyltar och LED-displayer dessutom går att få på leasing, då är inte heller pengarna problemet. Detta tvingar fram den sista frågan. Hur lyder bortförklaringarna?

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...