Foto: Jonathan Weiss/Bigstock

"Möt framtiden i alla kanaler"

Annons:
Tomas Blomberg

Tomas Blomberg

Epson Sverige

Internet har förändrat sättet som traditionella återförsäljare i alla branscher erbjuder tjänster till sina kunder. Vi är ”on demand”-generationen som med ett klick kan jämföra priser, söka ­efter produkter och tjänster, läsa tester och recensioner och bli garanterade en personlig upplevelse nästa gång vi besöker samma hemsida.

Men än är den traditionella, fysiska butiken långt ifrån död. Epsons forskning visar att 62 procent av transaktionerna sker i den fysiska butiken – eftersom människor söker den fysiska och sociala upplevelsen att besöka detaljhandeln. Samtidigt upprätthåller de mest framgångsrika kedjorna en stark närvaro både online och offline. Ledande aktörer som tidigare helt ägnat sig åt e-handel, som till exempel Amazon, visar att de kan tillhandahålla en fysisk närvaro genom att öppna butiker – för att de kan, inte för att konsumenterna kräver det.

Nästan hälften av alla konsumenter vill ha en välanpassad, flerkanalig upplevelse när de gör shoppingval. Enligt Deloitte planerade 95 procent av konsumenterna att använda click and collect som en del av sin shopping när de handlade i år. Folk vill besöka den fysiska butiken, men vill ha det bästa av två världar med snabb service, valmöjligheter, variation av produkter – och samtidigt en personlig upplevelse. Det handlar om att skapa teknik för att leverera det kunden vill ha.

Butiker har inte råd att tänka egoistiskt under denna förändringsperiod. Konsumenterna vill inte köa för att köpa, de vill ha uppdaterade, engagerade säljare och betala direkt när de tagit beslutet att köpa en produkt.

En av lösningarna ligger i att använda befintlig point of sale-teknik i butiken – såsom portabla kvittoskrivare – som en grund för att förbättra själva shoppingupplevelsen. Att minska klyftan mellan online- och offlineförsäljning genom tjänstelösningar som fungerar genom smarta maskinvarusystem. Det ger ovärderliga fördelar för detaljhandeln. Man får användarvänlighet genom flera plattformar, integration av teknik och betydande besparingar i form av minskade insatser och underhåll.

För att framtidssäkra handeln kommer man att behöva integrera online- och offlinehandeln – det är nyckeln för att optimera kundkonvertering och varumärkesengagemang. En mängd nya användningsområden och IT-lösningar har redan skapats genom ett nära och synkroniserat samarbete mellan återförsäljare, butiker, programleverantörer och hårdvarutillverkare.

Det är viktigt att vi inte bara är medvetna om det – utan att vi också agerar.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...