Erik Olofsson, nordenchef Stripe

Mördande konkurrens – då dissar kunden din undermåliga checkout

Konsumenter och företag har en enorm valfrihet – inte minst när det gäller att välja eller välja bort en butik. Därför är det märkligt att onlinebutiker fortfarande dras med tekniska problem i sina kassor som stöter bort kunder. Helt i onödan, skriver Erik Olofsson, nordenchef för Stripe.
Annons:

Erik Olofsson

Nordenchef för Stripe

Konsumenter väljer allt oftare att göra sina inköp online vilket ställer fortsatt höga krav på branschen. Handeln blir också global på ett närmast självklart sätt.

Men många nätbutiker kämpar fortfarande med sina kassalösningar. Det är en lärdom från vår årliga undersökning av checkoutprocesserna hos hundratals handlare runtom i Europa. Även om det återstår mycket att göra visar årets undersökning att de tekniska problemen visserligen blir färre men ännu är stora. Svenska företag fortsätter förlora intäkter då kunder misslyckas med sina köp eller helt enkelt avbryter – och går till en konkurrent i stället. Av de 100 största svenska nätbutikerna var det inte en enda som hade noll fel.

Exempel på vanliga fel är att kassor inte i realtid identifierar vilken typ av betalkort kunden använder. Eller att kassan inte automatiskt blockerar kort som passerat sitt giltighetsdatum. Vanligt är även att man inte har autofill korrekt installerat, vilket innebär mer arbete för kunder som måste fylla i alla sina uppgifter på nytt vid varje köptillfälle.

Samtidigt har ett nytt krav dykt upp. Inom EU fäster nu lagstiftarna allt större vikt vid konsumenternas rättigheter och trygghet. I slutet av året går fristen ut för alla företag att anpassa sig till SCA, den nya lagstiftningen om mer strikta metoder för att fastställa vem det verkligen är som genomför köpet. Senast 31 december 2020 måste alla banker och handlare använda tvåfaktorsautentisering. Redan i år är det alltså skarpt läge.

Ett smidigt sätt att lösa kravet på tvåfaktorsautentisering är att tillhandahålla Apple Pay och Google Pay. Ändå är det fortfarande mycket få webbutiker som använder dessa enklare betalningsmetoder. Med Apple Pay och Google Pay skulle butikerna direkt anpassa sig till de nya EU-förordningarna. Det skulle minska osäkerhet och krångel med att följa regelverket – och samtidigt trygga betalningsflödena.

Ett exempel: I Sverige är det endast en butik av de 100 största, som erbjuder Apple Pay och inte en enda som erbjuder Google Pay. En sådan eftersläpning när det gäller att ta till sig ny teknik är onekligen värd att fundera över.

Några tips till alla som driver försäljning online:

  • Se över tekniken i utcheckningskassorna. Testa att alla moment fungerar så informationen hanteras effektivt och korrekt.
  • Tänk igenom konsekvenserna av kravet på tvåfaktorsautentisering. I synnerhet vid handel i flera länder är det många lokala villkor att uppfylla. Regelefterlevnad kan vara krånglig – eller enkel, om man använder betalningsmetoder som redan uppfyller kraven.
  • Att klara SCA-kraven och erbjuda utcheckningar utan fel är viktigt för hela handeln. I takt med att fysiska butiker försvinner måste nätbutikerna erbjuda smidighet och trygghet. Varje butik har en del av det gemensamma ansvaret.

Det är ett branschansvar att se till att onlinehandeln fungerar smidigt och tryggt. Verkligheten ställer krav. I fokus nu står att klara SCA-reglerna och att använda de möjligheter som finns. Alla behöver se om sina rutiner och sätta de tekniska lösningarna på plats – så onlinehandeln som bransch kan fortsätta att utvecklas utan hack i kurvan.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...