Foto: Shutterstock
Vera Batyalova

”Med hjälp av AI klarar företag av att leverera med högre precision”

En biljon dollar går varje år upp i rök till följd av att företag inte lyckas hantera efterfrågan tillräckligt bra. De klara vinnarna kommer vara de som vågar göra artificiell intelligens till en del av försörjningskedjan, skriver Vera Batyalova på JDA Software.
Text: Vera Batyalova
Annons:

Vera Batyalova,

Retail Grocery, JDA Software

Att läsa av marknaden och pricka rätt i utbud och efterfrågan är en konst som är svår att bemästra och anses av många vara den heliga graalen inom detaljhandeln.

Trots att företag i dag tar till sig ny teknik i större utsträckning och analyserar sin kunddata mer omsorgsfullt är det fortfarande försvinnande få som fullt ut förstått storheten med att digitalisera försörjningskedjan.

Enligt konsultfirman McKinsey uppgår det totala ekonomiska värdet av att använda artificiell intelligens över hela kedjan till 2 000 miljarder dollar varje år.

Det finns med andra ord en ekonomisk uppsida med att modernisera försörjningskedjan – frågan är om det även finns en miljömässig?

Detaljhandeln är ofta beroende av en fingertoppskänsla när det kommer till efterfrågan. Varje gång en vara eller produkt måste slängas eller lagras om, är det ett ekonomiskt bakslag lika mycket som ett hållbart.

Att inte veta vilket håll vindarna blåser är ett onödigt risktagande. Historiskt har handlare förlitat sig på tidigare trender och kundmönster i hopp om att pricka rätt med sitt utbud men när oförutsägbara händelser inträffar står de ofta handfallna.

Artificiell intelligens löser dock detta. Tekniken aggregerar och analyserar försäljningsmönster från historisk kunddata och skapar prediktiva prognoser som tar hänsyn till över 200 faktorer som påverkar konsumentens efterfrågan.

Dessa faktorer kan vara väderförhållanden, helgdagar, lokala händelser samt pris. Informationen omvandlas till smarta beslut gällande vad som ska köpas in, hur stort lagret ska vara och på vilken plats produkten ska finnas.

Med hjälp av en försörjningskedja styrd av AI klarar företag av att leverera på efterfrågan med högre precision, förutspå störningar månader i förväg samt i realtid ändra varuflödena. Detta kan låta komplicerat, men det är det i själva verket inte.

Med hjälp av en försörjningskedja styrd av AI klarar företag av att leverera på efterfrågan med högre precision, förutspå störningar månader i förväg samt i realtid ändra varuflödena. Detta kan låta komplicerat, men det är det i själva verket inte.

Den brittiska dagligvarukedjan Morrisons är ett utmärkt exempel.

De implementerade AI i försörjningskedjan i syfte att effektivare möta efterfrågan och därmed maximera kundnöjdheten, hållbarheten och lönsamheten i verksamheten.

Efter tolv månader hade försäljningen ökat med hela 30 procent och kedjans hållbarhetsarbete förbättrats tack vare att AI fått optimera produktflödena i butik samt lagrat och prissatt produkterna mer dynamiskt.

Eftersom kunden i dag kräver en effektiv, hållbar och personifierad shoppingupplevelse behöver företagsledare ta ett helhetsgrepp om försörjningskedjan och titta på var saker och ting kan förbättras. Ett första steg bör vara att identifiera en programvarupartner som uppfyller de specifika kraven.

För att hitta rätt partner som kan ta försörjningskedjan till nästa nivå, är det en god idé att ställa följande frågor:

  • Har de verkligen AI/ML expertis och erfarenhet?
  • Kan de demonstrera kvantifierbara resultat?
  • Har de en skalbar lösning?
  • Har de gedigna referenser?

Den stora knäckfrågan för företag har länge varit att förena lönsamhet med hållbarhet men tack vare modern teknik är det nu tydligt hur lönsamhet och hållbarhet kan samexistera.

Det kan verka tufft i början och svårt att komma igång, men med rätt kunskap och resurser finns förutsättningarna till att framgångsrikt bemöta kundernas efterfrågan och ta verksamheten till nya höjder.

Lycka till!

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...