Arne Andersson

”Lär era kunder att betala för onlinematen så att ni får täckning för kostnaderna”

Dagligvaruhandeln har formligen exploderat på nätet i år. Inget tyder på att hushållens stora intresse minskar. Men branschen behöver lära kunderna att betala för tjänsten. Det skriver e-handelsprofilen Arne Andersson.
Text: Arne Andersson
Annons:

Arne Andersson, 

Arnepåposten AB och
mångårig e-handelsexpert Postnord

E-handeln har länge varit en naturlig och växande del av detaljhandeln i Sverige och de flesta andra länder och kanalens andel av den totala försäljningen passerade tvåsiffriga tal i procent för flera år sedan.

Dagligvaror hade fram till i början av 2020 inte alls samma utveckling som sällanköpshandeln eftersom plock, logistik och kylkedjan är betydligt mer utmanande processer.

Men coronapandemin som slog till i februari–mars har som bekant inneburit ett fundamentalt genombrott för mat på nätet och enligt siffror från Svensk Dagligvaruhandel uppgick tillväxten till knappt 80 procent fram till och med oktober.

Talet skulle sannolikt ha varit ännu högre om renodlade e-handlare och traditionella kedjor i dagligvaruhandeln hade haft högre kapacitet och klarat anstormningen av kunder i våras.

Nu är vi inne i en andra fas av smittspridningen och mycket tyder på att hushåll som vill e-handla mat inför julen inte kommer att kunna göra det på grund av att kapaciteten åter är otillräcklig.

Många som för första gången har testat e-handel 2020 – oavsett om det är äldre, yngre eller barnfamiljer – har fortsatt eftersom de tycker att det är enkelt och bekvämt.

Lösningar som drive thru eller hämtskåp innebär att det går snabbt och smidigt att hämta den beställning man knappade in i sin dator eller mobiltelefon kvällen före.

Bli inte lika heta på att jaga volym utan säkerställ att ni får betalt för den tjänst som ni levererar.

Och i samband med coronapandemin slipper e-handelskunden dessutom att komma i kontakt med andra.

Men innan beställningen levereras till kunden görs det som bekant mycket jobb som självklart är en kostnad för butiken eller e-handlaren.

Därför är min uppmaning till dagligvaruhandelns alla aktörer att se till att ta betalt för den här snabbt uppskattade tjänsten så att ni får täckning för kostnader för plock, packning, drive thru eller kanske hemleverans.

Många e-handlare i sällanköpshandeln har under åren vant konsumenterna med avgiftsfria leveranser och returer och det är inte ekonomiskt hållbart.

Bli inte lika heta på att jaga volym utan säkerställ att ni får betalt för den tjänst som ni levererar.

Jag är övertygad om att dagligvaruhandeln i framtiden kommer att erbjuda andra och nya tjänster och att då inte ha lärt sina kunder att betala för ett mervärde i form av e-handel riskerar att slå hårt mot det

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...