Yu-Yang Bai, Columbia Road

Lär av Kinas digitalisering för att bättre överleva coronapandemin

Kina är världsledande inom e-handel och har påverkats av coronapandemin i flera månader längre än Europa. Därför måste vi lära av Kina. Så länge direkt interaktion är begränsad kan digital försäljning och digitala verktyg ses som en potentiell lösning för företag, skriver Yu-Yang Bai på Columbia Road.
Text: Yu Yang Bai
Annons:

Yu-Yang Bai

Oberoende rådgivare, Columbia Road

Vad som tidigare har varit normalt i hur människor lever, lär och arbetar har förändrats drastiskt under de senaste månaderna i Kina. Medan medicinska arbetare och människor i andra, för samhället väsentliga arbetslinjer, har gjort sitt yttersta för att besegra viruset har vanliga människor gjort ett avgörande bidrag genom att isolera sig fysiskt samtidigt som de interagerat med andra människor och övriga världen på nätet istället. Vad kan vi lära oss av de senaste månaderna i Kina, och hur kommer det att påverka vår framtid och vår värld?

Näthandel hade redan innan Covid-19 blivit normen för kinesiska konsumenter. Detta har bidragit till att minimera den inverkan nedstängningen av samhället haft på vardagslivet för många människor under de senaste månaderna.

Faktum är att Taobao, en av de största näthandelsplattformarna i Kina, lanserades vid höjden av Sars-utbrottet 2003, och en annan kinesisk e-handelsjätte, JD.com, siktade om mot e-handel 2004 när dess grundare Richard Liu såg en möjlighet i att flytta försäljningen online under pågående nedstängning av fysiska butiker och konsumenters rädsla för SARS.

Digitala tjänster och verktyg har skapats och utvecklats i tron att de kan förbättra människors liv. Det är dags att se till att det sker.

Nu när historien upprepat sig, om än i mycket större skala, ställer man sig frågan: Vad är nytt inom e-handel i Kina?
Människor som nyligen anammat näthandel som metod för inköp av livsmedel i Kina har, på grund av rådande situation, fått omvärdera eller omprioritera olika faktorer som tidigare varit avgörande för köp. I många fall skulle faktorer som högre priser, utbud, färskhet på produkter, leveranstider, enkelhet i köpprocessen eller till och med möjligheten att själv fysiskt välja vilken tomat eller annan färskvara du vill ha, varit avgörande för att inte bli kund hos en livsmedelsbutik på nätet.

Men vad mer kan konsumenterna förvänta sig eller kräva:

  • När priserna online är jämförbara med de i fysiska butiker.
  • När de faktiskt får fler valbara alternativ på nätet än från sin närmaste stormarknad.
  • När "samma dag-leverans" redan är mycket vanligt i kinesiska städer för livsmedelsbutiker på nätet
  • När användarupplevelsen är utformad runt förtroende och bekvämlighet
  • När det finns faktiska människor som hämtar dina beställda varor från stormarknader i full skyddsutrustning och så småningom gör en "kontaktlös" leverans utanför din dörr.

Oavsett kommer eventuella ytterligare önskemål kontinuerligt att utvecklas och uppfyllas.

Allt detta kanske inte låter särskilt speciellt, men i många europeiska länder är det fortfarande det. Detta blir extremt användbart i extraordinära tider som denna när e-handlare faktiskt kan leverera sina kundlöften, hjälpa människor att prioritera sina val och stödja hela samhället att ta sig igenom detta. Ett segment av potentiella kunder av näthandel för livsmedel som ofta förbises är de äldre. De som är bland de mest utsatta i denna pandemi, som bor ensamma och som har liten erfarenhet av näthandel i allmänhet. Vad kan vi göra för dem?
Hela coronavirus-utbrottet började vid toppen av förberedelserna inför det kinesiska nyårsfirandet, när miljoner och åter miljoner kineser gjorde sina sista inköp i hopp om en veckas lång semester med familjen.

Men nyårsfirandet förlängdes i flera veckor tills det att centralregeringen meddelade att all skolundervisning måste hållas online. Företag uppmanades att återuppta sin verksamhet så mycket som möjligt, trots den nationella nödbromsen. Till följd av detta hade människor inte något annat alternativ än att fortsätta arbeta på distans.
Det skapade rusning till inlärningsplattformar online. Skolor, lärare, elever och föräldrar arrangerade alla typer av installeringar för virtuella klassrum över hela Kina, men snart började alla fråga en sak: Hur redo är vi faktiskt att anamma online-lärande?

Dingtalk, en plattform för företagskommunikation och samarbete som utvecklats av Alibaba, hamnade plötsligt i strålkastarljuset, men det är ännu för tidigt att sia om försöket att använda DingTalk, eller andra online-plattformar i detta gigantiska experiment för online-lärande i Kina, har varit en framgång. Men det har definitivt ökat det globala intresset för onlinelärande.

Vad Dingtalk och Alibaba lärde sig av situationen som kan resultera i eventuella nya produkter kommer framtiden att utvisa.

När historien upprepar sig, om än i mycket större skala, ställer man sig frågan: Vad är nytt inom e-handel i Kina?

I krissituationer som dessa tenderar människor att leta efter bästa möjliga alternativ i en hop dåliga och rusa in i snabba åtgärder för att minimera risker, vilket i mångt och mycket är vitalt när man kämpar mot en allvarlig pandemi. Vi behöver dock påminna oss om att se bortom den situationen som råder. Det är viktigt att överväga åtgärder baserade på deras långsiktiga påverkan, samtidigt som man fokuserar på det väsentliga i denna pressade situation.

För många företag är detta inte rätt tillfälle att dra i bromsen, sluta planera eller göra mindre; det är dags att återbesöka företagets huvuduppdrag, dess mission, att faktiskt göra mer för människor och kunder. Digitala tjänster och verktyg har skapats och utvecklats i tron att de kan förbättra människors liv. Det är dags att se till att det sker.

Håll dig i säkerhet, men räck ut en hand och hjälp andra. Behåll lugnet och håll ut. Vi är i början på vår coronakurva. Låt oss arbeta tillsammans för att platta ut kurvan. Ny tillväxt kommer att följa.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...