Sandra Olsson och Ulrika Johansson, Curamando

”Kunderna kommer att ändra sitt köpbeteende – du måste anpassa dig”

Coronakrisen påverkar konsumenternas liv – och köpbeteenden. Och det är tveksamt om det någonsin blir som förr, så det är upp till varje företag att anpassa sig, skriver Sandra Olsson & Ulrika Johansson, konsulter på Curamando.
Text: Sandra Olsson, Ulrika Johansson
Annons:

Sandra Olsson och Ulrika Johansson, konsulter på Curamando.

Det kan kännas konstigt att prata om hur man som företag ska bemöta kunders köpbeteende under en rådande humanitär kris. En tragedi som i första hand påverkar alla människor, men även världsekonomin, människors privatekonomi och beteenden – däribland köpbeteendet.

För många branscher och företag har coronaviruset haft förödande konsekvenser. Det har hittills resulterat i permitteringar, massuppsägningar och konkurser när efterfrågan på kort tid mer eller mindre har försvunnit.

Trots det finns det mycket som visar på att näthandeln växer. Exempel på detta ser vi inom dagligvaruhandeln, nätapotek samt hemleveranser från Systembolaget, där antalet beställningar ökar. Mycket kan troligtvis komma att ändras framöver, men de skillnader vi i dag upplever i konsumentbeteendet är framförallt den drastiska ökningen av internetanvändandet och TV-tittandet.

Fysiska butiker och köpcentrum blir i de flesta fall lidande – vi följer råden om att hålla oss isolerade. En rad företag har redan mött sina kunders ökade oro och ändrade behov. De har uppdaterat sitt erbjudande och ändrat sina arbetssätt. Bland annat har matleverantörer tillfälligt tagit bort vissa tjänster som krävde signering eller gå in i hushåll vid leverans och nu enbart levererar utanför dörren. Många andra företag erbjuder gratis leveranser och fria returer samtidigt som de förkortar öppettider eller tillfälligt helt stänger sina fysiska butiker.

Även innan coronapandemin har många konsumenter sparat tid i vardagen genom att beställa hem mat via olika appar istället för att gå ut och äta på restaurang. Denna trend ser vi växer nu och kan komma att hålla i sig även efter pandemin, även om det sociala behovet kommer att ge restaurangägarna sina fysiska gäster tillbaka.

De företag som har möjlighet bör därför försöka ställa om och fokusera på att öka sin digitala närvaro för att kompensera för bristande butiksförsäljning, likt alla de restauranger och caféer som kämpar för att kunna erbjuda take-away.

Med människor som arbetar hemifrån och butiker som stänger är det naturligt att vi ser en ökning i internetanvändandet. Därför är det viktigt att företag agerar snabbt och vågar satsa på att vara närvarande för sina konsumenter, trots denna hastiga nedgång. Många söker just nu information på internet vilket också är en anledning till att se över sin sökmotorannonsering och synlighet online tillsammans med hur sociala kanaler kan skapa inspiration under dessa tider.

4 tips för företag att ta med sig:

  • Sätt kundens behov och efterfrågan i fokus - ett måste att snabbt styra om och bli mer digitala.
  • Försök att vara kreativa och anpassa era produkter och tjänster efter den rådande situationen.
  • Var ödmjuka och visa att ni bryr er ¬– för många människor har situationen förödande konsekvenser. Försök att hjälpa till så gott ni kan!
  • Tänk långsiktigt – så snart ni har ställt om till rådande situation, börja planera för den vardag som följer efter krisen, men då i en annan form än innan


Kunderna kommer troligtvis inte gå tillbaka till gamla rutiner. Företag som lyckas med att anpassa sig efter sina kunder, hålla dem uppdaterade, informerade och underhållna samt behåller sin närvaro trots minskad efterfrågan kommer troligtvis kunna komma ut ur detta snabbare och starkare än andra företag.

Därför måste ni som företag istället anpassa och uppdatera ert erbjudande till det nya köpbeteendet.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...